WARSZAWA: 12:49 | LONDYN 10:49 | NEW YORK 05:49 | TOKIO 19:49

Tunel na ostatniej prostej

Dodano: 08 kw. 2016, 9:17

Najprawdopodobniej w majowy weekend pierwsze samochody pojadą nowym tunelem pod Martwą Wisłą w Gdańsku – tak oznajmili na konferencji prasowej przedstawiciele wykonawcy (hiszpańskiej firmy Obrascon Huarte Lain) i miejskiej spółki nadzorującej inwestycję – Gdańskie Inwestycje Komunalne. Budowa tunelu już się zakończyła, a obecnie trwają odbiory poszczególnych elementów i systemów sterujących całym ruchem. Prezes GIK Ryszard Trykosko stwierdził, że „formalnie generalny wykonawca ma czas do 21 kwietnia na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie”.
Prace odbiorowe prowadzą 64 zespoły, m.in. Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej, Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska czy Powiatowego Inspektora Sanitarnego , sprawdzając stan jezdni, zasilania energetycznego, zarządzania. Wcześnie niezależny test sprawdzający bezpieczeństwo i scenariusz pożarowy wykonał Instytut Techniki Budowlanej z Warszawy. Wg specjalistów system wentylacji, jak i powiązane z nim elementy automatyki pożarowej funkcjonują skutecznie i zgodnie z przyjętym scenariuszem pożarowym. Po zakończeniu całej procedury tunel zostanie przekazany Zarządowi Dróg i Zieleni, który stanie się operatorem tunelu i to on wyda ostateczną decyzję o dopuszczeniu tunelu do ruchu.
Według pierwotnych planów miało to nastąpić w październiku 2014 roku, ale opóźnienia nastąpiły w wyniku upadłości trzech firm, które tunel budowały. Dopiero następny przetarg wyłonił hiszpańską firmę, która ostatecznie zakończyła inwestycję.
Ruch w tunelu będzie monitorowany przez całą dobę. Pojazdy będą musiały poruszać się z prędkością do 70 km/ godzinę i zachować między sobą odpowiednią odległość . Okresowo z powodu np. zatoru czy dużego natężenia ruchu prędkość będzie ograniczana.
Tunel jest częścią Trasy Słowackiego, łączącej port lotniczy z portem morskim, zwłaszcza Portem Północnym. Ocenia się, że dzięki tunelowi wiele samochodów ciężarowych ominie zatłoczone śródmieście Gdańska. Tunel ma długość 1,4 km, dwie nitki – każda po dwa pasy ruchu i w najniższym miejscu pod Martwą Wisłą przebiega na głębokości prawie 35 m. Wykonano go metodą drążoną przy pomocy niemieckiej maszyny wiercącej TBM (Tunnel Boring Machine).
23 kwietnia odbędzie się ,,dzień otwarty tunelu”. O godz. 9 będą mogli nim przejechać rowerzyści, o 11 – ruszą biegacze, a od 12.45 wszyscy zainteresowani będą mogli na piechotę zwiedzić całą inwestycję. W październiku 2014 r. podczas ,,dnia otwartego tunelu” w ciągu czterech godzin zwiedziło go ok. 16 tys. osób. Całkowity koszt budowy tunelu wraz z pobliskim rondem wyniósł 885 mln zł brutto, czyli – jak podkreślił Trykosko – „dokładnie tyle, ile wynosiła cena podana w przetargu”. W 85 proc. inwestycja jest dofinansowana z funduszy UE. Opóźnienie zakończenia inwestycji nie wpłynęło na wzrost kosztów budowy. Kontrakt na budowę podpisano w październiku 2011 r. a roboty rozpoczęły się wiosną 2012 r.
Gotowy_tunel_1
Gotowy tunel_2
Foto: trójmiasto.pl