WARSZAWA: 00:24 | LONDYN 22:24 | NEW YORK 17:24 | TOKIO 07:24

Umowa na tunel pod Świną – podpisana

Dodano: 17 wrz 2018, 21:34

17 września uroczyście podpisano umowę na budowę tunelu w Świnoujściu. W uroczystości wziął udział premier Mateusz Morawiecki.
Teraz kierowcy mogą podróżować między wyspami Uznam i Wolin wykorzystując przeprawę promową. Za 4 lata wyspy zostaną połączone najdłuższym tunelem
podwodnym w Polsce. Mówił o tym podczas uroczystości prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.
– Wierzę, że od jutra zaczynamy budowę. Zapraszam wszystkich za 4 lata na otwarcie tunelu – przemawiał Janusz Żmurkiewicz
Inwestycja prowadzona będzie w formule „zaprojektuj i wybuduj”. W pierwszej kolejności powstanie projekt budowlany, następnie wykonawca zobowiązany będzie do uzyskania wszelkich niezbędnych pozwoleń i dopiero wówczas, czyli mniej więcej za rok, rozpoczną się prace budowlane. Cała inwestycja powinna zakończyć się w ciągu czterech lat.
Długość tunelu wyniesie 1,4 km, łączna długość przeprawy wraz z drogami dojazdowymi nieco ponad 3 km. W tunelu powstanie dwukierunkowa jezdnia z dwoma pasami ruchu o szerokości po 3,5 m każdy. Będą także pasy awaryjne o szerokości 2 metrów.
– Nie ma już Polski A i B, nie ma już Świnoujścia A i B, Świnoujścia po dwóch stronach. Za parę lat będziemy mieli pełne komfortu połączenie i jedno Świnoujście i jedną Polskę – mówił podczas uroczystości premier Mateusz Morawiecki.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm PORR (Austria), Gülermak (Turcja) i szczeciński Energopol. Wartość kontraktu wynosi 913 milionów zł.
85% środków pochodzić będzie z funduszy Unii Europejskiej, pozostałe 15% to wkład własny miasta Świnoujście.
Obecnie utrzymanie przeprawy promowej przez Świnę kosztuje ponad 20 mln zł.


Wizualizacja: materiały UM Świnoujście