Dodano: 11 paź 2015, 0:23
W Świnoujściu odbyła się uroczystość zakończenia projektu „Modernizacja infrastruktury zapewniającej dostęp do portów w Świnoujściu i Szczecinie – oznakowanie nawigacyjne”. Głównym celem projektu była modernizacja stałego i pływającego oznakowania nawigacyjnego oraz rozbudowa systemu monitorowania, kontroli i synchronizacji świateł nawigacyjnych na torze podejściowym do Świnoujścia oraz na torze wodnym Świnoujście-Szczecin. W ramach inwestycji dostarczono 24 pławy morskie, 48 pław torowych i 25 pław zimowych.
-Największe są pławy morskie, które mają 12 metrów wysokości, z czego 6 metrów znajduje się ponad lustrem wody. Taka pława ma 3 metry średnicy. Pławy torowe są nieco mniejsze, ich wysokość wynosi prawie 6 metrów, z czego ponad połowa wystaje ponad lustro wody. Najmniejsze są pławy zimowe, które mają 5 metrów wysokości z czego ponad połowa jest widoczna dla nawigatorów- powiedział Marek Tomaszewski z firmy Pronaw.
Realizacja projektu jest istotnym elementem przystosowania toru podejściowego do portu w Świnoujściu, gdzie wkrótce zawijać będą tankowce LNG. Wielkość statków przychodzących do terminalu LNG w Świnoujściu to około 315 metrów długości i 50 metrów szerokości. Przy takich parametrach budowa nowoczesnego systemu nawigacyjnego była niezbędna dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi.
– Nowy system nawigacyjny bardzo ułatwi naszą pracę. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom, jesteśmy w stanie określić pozycję statków z bardzo dużą dokładnością, praktycznie co do centymetrów. Niezwykle ważna w przypadku statków LNG jest prędkość zbliżania do nabrzeża, która nie może być większa niż 0,2 węzła. Zastosowanie nowego systemu wspomagającego pracę pilotów pozwala na bardzo dokładne określenie tej prędkości – powiedział przedstawiciel pilotów obsługujących porty w Szczecinie i Świnoujściu, Mirosław Drozd.
Tor wodny od dalekiej redy do Szczecina jest jednym z najdłuższych torów wodnych w naszej części Europy bowiem jego całkowita długość wynosi 129 km.
W Świnoujściu powstała nowa stacja referencyjna RTK i jest to najnowocześniejszy tego typu obiekt w Europie. Firma Navsim stworzyła system monitoringu obejmujący 129 znaków stałych i 69 pław.
– Naszą pracę najmniej widać na wodzie. Naszym zadaniem było tchnąc życie w cały system, spowodować, aby był on sprawny, i co bardzo ważne- działał bezawaryjnie. Dzięki naszej pracy służby odpowiedzialne za utrzymanie toru wodnego, mają jego stały monitoring i natychmiast otrzymują informację o wszelkich nieprawidłowościach dziejących się na torze, dzięki temu mogą błyskawicznie zareagować, co ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo żeglugi – powiedział Jacek Pietraszkiewicz z firmy NavSim.
Nowy system nawigacyjny kosztował 35 mln zł, część pieniędzy pochodziła ze środków Unii Europejskiej z Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Oprócz zwiększenia bezpieczeństwa żeglugi przyczyni się także do wzrostu konkurencyjności portów w Szczecinie i Świnoujściu, zwiększy zainteresowanie inwestorów możliwościami prowadzenia działalności w portach, co doskonale wpisuje się w strategię rozwoju całej gospodarki morskiej.