WARSZAWA: 00:49 | LONDYN 22:49 | NEW YORK 17:49 | TOKIO 07:49

W stoczni Remontowa Shipbuilding położono stępkę pod czwarty prom dla BC Ferries

Dodano: 27 mar 2020, 10:09

26 marca br. w stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding położono stępkę pod budowę czwartego promu klasy „Salish”, napędzanego skroplonym gazem ziemnym (LNG) dla armatora BC Ferries. W związku z pandemią koronawirusa, wydarzenie to miało charakter techniczny i odbyło się bez przedstawicieli ze strony armatora.
Budowa promu przebiega w szybkim tempie – kontrakt uprawomocnił się dopiero 20 grudnia ubiegłego roku, a już na początku lutego br. odbyło się palenie pierwszych blach, rozpoczynające budowę jednostki. Wodowanie zostało zaplanowane na połowę listopada tego roku i będzie przebiegało tak, jak w przypadku poprzednich jednostek, czyli poprzez przesunięcie z płyty montażowej na dok, a następnie wydokowaniu jej.
Kolejna jednostka klasy „Salish” będzie budowana według takiego samego projektu i ma być przekazana przez stocznię w 2021 roku. Zastąpi prom Mayne Queen i będzie obsługiwać, wspólnie z Queen of Cumberland linię Swartz Bay – Southern Gulf Islands w prowincji Kolumbia Brytyjska w zachodniej Kanadzie.

To duże w swojej klasie (dł. 107 m, pojemność 138 pojazdów oraz 600 pasażerów), zawierające innowacyjne rozwiązania techniczne, przyjazne środowisku dwustronne promy pasażersko-samochodowe z silnikami dwupaliwowymi (dual fuel) – z możliwością zasilania tradycyjnym paliwem dieslowskim, ale zasadniczo przeznaczonymi do spalania gazu ziemnego (przechowywanego w postaci gazu skroplonego – LNG). Zintegrowany system napędowy składający się z silników dwupaliwowych i elektrycznego systemu napędowego dostarczy Wärtsilä.
Współpraca stoczni Remontowa Shipbuilding SA z kanadyjskim operatorem BC Ferries rozpoczęła się przed pięcioma laty podpisaniem kontraktu na budowę trzech dwustronnych promów pasażersko-samochodowych przekazanych przez stocznię w latach 2016-2017 (Salish Raven – w kwietniu 2017, Salish Eagle – w lutym 2017 i Salish Orca – w listopadzie 2016 r.). Były to pierwsze we flocie BC Ferries jednostki z napędem na LNG i jednymi z pierwszych z tego typu paliwem w Ameryce Północnej. Dzięki innowacyjnemu napędowi statki te emitują do 25 proc. dwutlenku węgla, ponad 85 proc. tlenków siarki, 50 proc. tlenków azotu i 99 proc. cząstek stałych mniej w porównaniu do napędu opartego na konwencjonalnym paliwie żeglugowym.