Dodano: 04 sty 2021, 14:47
Jak informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. pandemia koronawirusa nie wpłynęła na tempo prac modernizacyjnych terminalu promowego w Świnoujściu, których inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Roboty wykonywane przez firmę Budimex, przebiegają zgodnie z założeniami. Docelowo terminal zostanie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego, czyli przewozu ładunków wykorzystującego różne środki transportu.
Prace budowlane trwają już blisko półtora roku i obecnie idą pełną parą. Rozebrano stare magazyny, rampy przeładunkowe, a także istniejące wyposażenie stanowisk promowych nr 5 i 6. Usunięto nawierzchnię i podbudowę wcześniejszych parkingów i umocnienia na długości 300 merów. Wykonane zostały prace elektryczne, teletechniczne oraz zbrojarskie. Praktycznie gotowy jest też jeden z placów parkingowych dla 170 TIR-ów przy ul. Duńskiej.
Widać też nową estakadę nad stacją kolejową Świnoujście, która skomunikuje zaplecze z terenem terminalu. Wyłania się już kształt nowego stanowiska promowego powstałego z połączenia mniejszych stanowisk nr 5 i 6. Dzięki czemu powstanie jedna linia cumownicza o długości 294 m. Z kolei istniejąca rampa przeładunkowa zostanie przystosowana do nowych parametrów technicznych i uzyska 35 m szerokości i 180 ton nośności.
Kwestią priorytetową jest budowa nowych i przebudowa istniejących torów kolejowych oraz placów manewrowo-postojowych. Dla poprawy komfortu pasażerów zainstalowany zostanie nowy rękaw, który umożliwi bezkolizyjne przemieszczanie się pieszych. Zakupione będą również cztery ciągniki siodłowe i dwa wózki wysokiego składowania typu „reach stacker”, służące do transportu i przeładunku kontenerów na terminalu.
Inwestycja powinna być zakończona jeszcze w tym roku. Jej koszt to 185 milionów złotych. Projekt ma wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę).