Dodano: 28 sie 2024, 11:17
Decyzja lokalizacyjna dotycząca budowy głębokowodnego terminala kontenerowego, wydana przez wojewodę zachodniopomorskiego Adama Rudawskiego, jest ostateczna. Wkrótce powinna zostać wydana również decyzja środowiskowa.
– Realizację tej inwestycji uznajemy za działanie strategiczne. Jest to inwestycja, która będzie służyć nie tylko miastu, całemu Pomorzu Zachodniemu, ale całej polskiej gospodarce morskiej. Będzie to najbardziej wysunięty na zachód port kontenerowy, co znacząco poprawi nasze bezpieczeństwo nie tylko ekonomiczne, a w niespokojnych czasach, w których żyjemy, realizacja inwestycji, która poprawia nasze bezpieczeństwo, jest niezwykle istotna – mówił podczas konferencji prasowej w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Terminal na pirsie
W pierwszym etapie terminal ma obsługiwać 1 mln TEU rocznie, aby docelowo osiągnąć zdolność przeładunkową do 2 mln TEU rocznie, obsługując największe kontenerowce wchodzące na Bałtyk.
Strategicznym celem inwestycji jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej.
Budowę terminala realizować będzie konsorcjum DEME CONCESSIONS N.V. i QTERMINALS W.L.L.
Podstawowa infrastruktura terminalu zostanie zlokalizowana na pirsie, który powstanie w wyniku zalądowienia części akwenu. W części lądowej powstaną wyłącznie elementy niezbędne do budowy połączeń drogowych i kolejowych.
Inwestycja, której wstępny koszt oszacowano na ok. 10 mld zł, ma być gotowa na przełomie 2028/2029 roku.
Z poszanowaniem środowiska
Podczas konferencji przedstawiciele ZMPSiŚ zapewniali, że inwestycja prowadzona będzie z poszanowaniem środowiska naturalnego. Jednym z priorytetów środowiskowych będzie odtworzenie siedlisk lokalnej flory i fauny. W ramach działań kompensacyjnych powstaje projekt odtworzenia siedlisk wydmy białej i szarej oraz nadmorskiego boru bażynowego. Prace odtworzeniowe siedlisk będą realizowane po wykonaniu inwentaryzacji przyrodniczej, której celem jest ustalenie dokładnej liczebności przenoszonych gatunków.
Na terenie portu w Świnoujściu wprowadzone zostaną rozwiązania, których celem jest udoskonalenie gospodarki odpadami ze statków.
Przy terminalu promowym powstanie Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów, co znacząco wpłynie na poprawę bezpieczeństwa środowiska naturalnego.
W zgodzie z mieszkańcami
Główne obawy mieszkańców dotyczyły możliwości dostępu do plaży. ZMPSiŚ przygotował dwa warianty nowego dostępu do plaży, który znajdzie się po wschodniej stronie terminalu kontenerowego.
Po uzgodnieniu z przedstawicielami władz Świnoujścia wybrany zostanie optymalny wariant, który będzie najbardziej korzystny dla mieszkańców. Obok zejścia powstanie parking dla samochodów.
Kolejną sprawą, na którą zwracali uwagę mieszkańcy, był przebieg drogi rowerowej R-10. Obecnie na terenie Świnoujścia jest to droga tymczasowa i tu również ZMPSiŚ SA przedstawił koncepcję przebiegu bezkolizyjnej trasy rowerowej, która nie będzie kolidowała z funkcjonowaniem terminala kontenerowego.
Obawy mieszkańców dotyczyły także zasobów wody pitnej. Prezes ZMPSiŚ SA Jarosław Siergiej zwrócił uwagę na fakt, że podczas realizacji inwestycji, kiedy realizowane są procesy budowlane, zapotrzebowanie na wodę jest większe, natomiast podczas normalnego funkcjonowania terminalu znacząco spada. Port posiada w Świnoujściu własne ujęcie wody, które – jeśli zajdzie taka potrzeba, zostanie zmodernizowane, co pozwoli na magazynowanie wystarczającej ilości wody w zbiornikach.
– W Świnoujściu jesteśmy sąsiadem i chcemy być postrzegani jako dobry sąsiad. Zarząd spółki wsłuchuje się w głosy mieszkańców Świnoujścia i staramy się robić wszystko, aby wspólnie wyjaśniać i rozwiązywać problemy – mówił na spotkaniu z dziennikarzami, prezes ZMPSiŚ SA Jarosław Siergiej.
Wiceminister Marchewka zaznaczył, że do sprawnego funkcjonowania terminalu niezbędna jest modernizacja trasy kolejowej CE-59, tzw. Nadodrzanki. Projekt modernizacji tego szlaku kolejowego został wpisany do Krajowego Programu Kolejowego. Do końca bieżącego roku na modernizacje Nadodrzanki rząd przeznaczy ok. 60 mln zł, w latach 2025-2026 będzie to już 250 mln zł, co pozwoli na likwidację tzw. „wąskich gardeł” na trasie z południa Polski do portów Pomorza Zachodniego.
Po modernizacji po szlaku CE-59 będą mogły poruszać się pociągi o długości do 750 m z prędkością 120 km/h.
Obecnie kończone są prace związane z analizą nawigacyjną przyszłego terminala, ogłoszony jest przetarg na badania ferromagnetyczne dna, wkrótce powinna zostać wydana decyzja środowiskowa, co otworzy drogę do rozpoczęcia prac budowlanych.