WARSZAWA: 07:34 | LONDYN 05:34 | NEW YORK 00:34 | TOKIO 14:34

W szczecińskim porcie powstają nowe nabrzeża

Dodano: 20 wrz 2023, 11:08

W porcie w Szczecinie w Kanale Dębickim powstają dwa nowe nabrzeża: Norweskie i Duńskie. Istniejące nabrzeża Czeskie i Słowackie (kiedyś było to jedno nabrzeże Czechosłowackie) przechodzą gruntowną modernizację. Poszerzany i pogłębiany jest także sam Kanał Dębicki. Prace realizowane są w ramach inwestycji „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”, której najważniejszym celem jest znaczące zwiększenie wolumenu obsługiwanych ładunków.
O postępie prac w ramach inwestycji Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA poinformował na specjalnej konferencji prasowej z udziałem wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka.

Stan prac

Stan zaawansowania prac wynosi prawie 70%. Prace na nabrzeżach Czeskim i Słowackim podzielono na cztery etapy. Aktualnie kończy się pierwszy etap modernizacji nabrzeża Czeskiego. Wbito w grunt wszystkie zaplanowane stalowe pale wzmacniające nabrzeże, zakończono prace żelbetowe oraz torowe.
Po drugiej stronie Kanału Dębickiego trwa budowa nowego nabrzeża Norweskiego. W tym rejonie portu powstaną dwa nowe nabrzeża: Norweskie i będące jego przedłużeniem nabrzeże Duńskie, o łącznej długości 1000 metrów. Wbito już całą ściankę szczelną na nabrzeżu Norweskim o długości 300 metrów oraz na nabrzeżu Duńskim na długości ok. 780 metrów.

Port

Na znajdującej się na Międzyodrzu wyspie Ostrów Mieleński powstaje pole refulacyjne, na którym odłożona zostanie większość urobku z pogłębienia Kanału Dębickiego do 12,5 metra. Planuje się, że na Ostrowie Mieleńskim zostanie odłożone ok. 1.000.000 metrów sześciennych urobku. Aby zapewnić komunikację na wyspę, wybudowano tymczasowy most pontonowy oraz ułożono rurociąg o długości ok. 3 km do transportu urobku z robót czerpalnych.
Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 343,1 mln złotych. Inwestorem projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, wykonawcą sopocka firma NDI, a nadzór nad projektem pełni SWECO.

Perspektywy rozwoju

Dzięki inwestycji port Szczecin przyjmie statki z ładunkiem nawet 50 tys. ton. co z pewnością podniesie konkurencyjność portu na rynku portów bałtyckich. Inwestycja ma nie tylko wymiar ekonomiczny. Warto zwrócić uwagę na fakt, że w wyniku poszerzenia i pogłębienia Kanału Dębickiego znacząco poprawi się bezpieczeństwo związane z ruchem statków w bardzo ważnej części szczecińskiego portu.

Kursy walut

Średnie kursy walut NBP z: data

1 EUR - 1 USD -
1 CHF - 1 GBP -

Redakcja i reklama

Jezeli chcesz się z nami skontaktować lub nawiązać współpracę skorzystaj z formuarza
» kontakt

Wszystkie prawa zastrzeżone INFOMARE.pl

Realizacja portalu: Agencja Interaktywna KULIKOWSKI-IT.pl Projektowanie stron internetowych Szczecin