Dodano: 07 maj 2024, 8:55
6 maja w Urzędzie Morskim w Szczecinie podpisano umowę na studium wykonalności, przygotowanie raportów o oddziaływaniu na środowisko oraz na odkład urobku, a także opracowań pomocniczych dla zadania „Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”. Jest to część wieloletniego programu pn. „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023 – 2029”.
W obecności sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusza Marchewki i prezesa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA Jarosława Siergieja umowę podpisali dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz oraz Mateusz Samulak – prezes Biura Projektów Budownictwa Morskiego Projmors. Wartość umowy wynosi 9 771 995,21 zł. Na realizację zadania wykonawca ma 32 miesiące.
Podpisana 6 maja umowa stanowi pierwszy krok do budowy nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu, a tym samym do planowanego głębokowodnego terminalu kontenerowego.
Budowa wschodniego toru podejściowego do portu zewnętrznego w Świnoujściu obejmie odcinek o długości około 70 km, szerokości od 250 do 530 m i głębokości technicznej 17,0 m. Po zakończeniu inwestycji, po nowym torze wodnym będą mogły pływać jednostki o długości 400 m, szerokości do 60 m i zanurzeniu 15 m, co otworzy terminal w Świnoujściu dla największych obecnie kontenerowców eksploatowanych w światowej żegludze.
– Podpisanie tej umowy jest bardzo ważnym wydarzeniem z punktu widzenia funkcjonalności obu portów w Szczecinie i Świnoujściu. 70-kilometrowy odcinek toru podejściowego będzie leżał na wyłącznym terytorium Polski, wobec tego zyskujemy niezależność co do przebiegu tego toru, a także poprawiamy warunki dostępowe do portu poprzez lokalizację na wodach zdecydowanie głębszych, czyli dostępnych dla statków o większym zanurzeniu – mówił podczas uroczystości podpisania umowy Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Nowy głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma rozpocząć pracę w 2030 roku. Do tego czasu musi być gotowy tor podejściowy oraz nowy falochron.
– Budowa portu kontenerowego jest uznawana za strategiczny projekt, zarówno od strony ekonomicznej, jak i dotyczącej bezpieczeństwa. Jesteśmy przekonani, że inwestycja posłuży nie tylko gospodarce Pomorza Zachodniego, ale całego Wybrzeża. – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Zgodnie z założeniami, obroty nowego terminala mają w pierwszym etapie eksploatacji osiągnąć poziom 1 mln TEU, a docelowo ma on przeładowywać rocznie 2 mln TEU.