WARSZAWA: 20:13 | LONDYN 18:13 | NEW YORK 13:13 | TOKIO 03:13

Wiceminister Paweł Brzezicki o „ustawie stoczniowej” w Szczecińskim Klubie Biznesu

Dodano: 07 kw. 2016, 22:48

7 kwietnia 2016 r. w szczecińskim Business Clubie odbyło się spotkanie wiceministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Pawła Brzezickiego z przedstawicielami szczecińskiego biznesu morskiego. Głównym tematem spotkania było omówienie ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (tzw. ustawy stoczniowej).
Projekt ustawy od dłuższego czasu wzbudza zainteresowanie szerokiej rzeszy przedsiębiorców z branży stoczniowej. Podstawowym założeniem nowej ustawy jest stworzenie sprzyjających warunków do rozwoju przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, a pośrednio także odbudowa powiązań kooperacyjnych w przemyśle stoczniowym. Przedstawiciele rządu wielokrotnie zwracali uwagę, że wraz z upadkiem przemysłu stoczniowego nastąpiła degeneracja ogromnej grupy dostawców i kooperantów pracujących dla branży stoczniowej. Odbudowa tego przemysłu to nie tylko szansa dla polskich stoczni, ale także możliwość odbudowy więzi kooperacyjnych, które tworzyć będą miejsca pracy na terenie całego kraju.
W projekcie ustawy założono stosowanie zerowej stawki VAT na produkcję, import, części i wyposażenie dla jak najszerszego katalogu jednostek pływających (zgodnie z dyrektywą VAT). Rozszerzenie preferencji podatkowej dotyczyć będzie takich statków jak np. holowniki i lodołamacze pełnomorskie. Przewidziano też zwiększenie katalogu nowych statków objętych zerową stawką podatku VAT. Zaoszczędzone w ten sposób środki przedsiębiorcy będą mogli wykorzystać na inne cele.
Przewidziano możliwość wyboru między obecnym 19 proc. CIT lub PIT a nowym zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. Wybór formy opodatkowania będzie wymagał złożenia przez przedsiębiorcę stosownego oświadczenia. Przewidziano także ułatwienia w objęciu specjalną strefą ekonomiczną gruntów, na których prowadzona jest produkcja okrętowa i komplementarna.
-Tworzymy ustawę, która zakreśla ramy prawne, pozwalające na zwiększenie konkurencyjności polskiego przemysłu okrętowego. Obecnie sytuacja na rynku stoczniowym jest bardzo trudna. Ten stan rzeczy wynika z sytuacji w światowej żegludze. Na rynku występuje nadpodaż tonażu, stawki frachtowe są najniższe w historii, co powoduje, że wiele statków stoi w portach i czeka na lepsze czasy. Ale te lepsze czasy dla shippingu i dla stoczni nadejdą i polski przemysł musi mieć stworzone warunki, aby tę szansę wykorzystać – powiedział wiceminister Brzezicki.
O aktualnej sytuacji Szczecińskiego Parku Przemysłowego mówił prezes SPP Andrzej Strzeboński. Prezes podkreślił, że firmy działające na terenie SPP powinny współuczestniczyć w odbudowie przemysłu okrętowego w Szczecinie.
Warto przypomnieć, że podczas niedawnej wizyty w Szczecinie (4 kwietnia br.) premier Beata Szydło mówiła, że intencją rządu jest, aby właśnie przemysł stoczniowy, był jednym z filarów polskiej gospodarki.
DSC02829
DSC02777
DSC02760
DSC02789
DSC02837
DSC02850
Tekst i fot. Wojciech Sobecki