WARSZAWA: 11:51 | LONDYN 09:51 | NEW YORK 04:51 | TOKIO 18:51

Wielka przebudowa nabrzeża Huk w porcie Szczecin

Dodano: 11 maj 2020, 7:22

Port Szczecin niebawem przypominać będzie wielki plac budowy, bowiem poza potężnymi inwestycjami w Basenie Kaszubskim i Kanale Dębickim, które otworzą port na duże statki, modernizowane będą dodatkowe nabrzeża. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście otworzył właśnie oferty, które wpłynęły w przetargu na opracowanie wielowariantowej koncepcji, dokumentacji geologiczno-inżynierskiej oraz analizy nawigacyjnej dla zadania pod nazwą: „Przebudowa nabrzeża Huk w porcie w Szczecinie”.
Koncepcja powinna być przegotowana w trzech wariantach przebudowy ze względu na planowane głębokości, tj. 7,5, 9,0 oraz 12,5 metra. Niezależnie od tych głębokości infrastrukturę nabrzeża należy zaprojektować dla głębokości technicznej 12,5 m pozwalającej na obsługę maksymalnych statków, mogących cumować przy nim w przyszłości. Skorygowana będzie także dotychczasowa linia nabrzeża, co nastąpi poprzez wejście w „ląd” z północnego narożnika z wykorzystaniem nowej, stalowej ścianki szczelnej zwieńczonej żelbetowym oczepem. Dzięki temu usunięte zostanie „wąskie gardło” odcinka toru wodnego Świnoujście – Szczecin w tym miejscu. Dodatkowo ścianka szczelna będzie też wbita w miejscu obecnie nieumocnionego odcinka brzegu, stykającego się z południową częścią nabrzeża Huk. W ramach przebudowy przewiduje się wyprofilowanie i umocnienie skarpy podwodnej przy samym nabrzeżu wraz z wykonaniem robót czerpalnych. Koncepcja powinna przewidywać orientacyjną ilość wydobytego urobku, miejsce jego odkładu i sposób zagospodarowania.
W koncepcji winny być również określone koszty inwestycji i czas realizacji dla każdego z wariantów. W sytuacji wyboru przez ZMPSiŚ SA wariantu preferowanego, zdefiniowane koszty stanowić będą podstawę opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
Celem opracowania analizy nawigacyjnej jest wskazanie maksymalnego statku, jaki będzie mógł zostać obsłużony przy przebudowanym nabrzeżu Huk, sposobu jego podchodzenia i cumowania oraz niezbędnego systemu cumowniczego i odbojowego. W tym przypadku powinny być uwzględnione dwa warianty: 7,5 m oraz 12,5 m głębokości technicznej.
Co istotne, przygotowana dokumentacja powinna być skoordynowana z pozostałymi inwestycjami, jakie realizowane są w bezpośrednim sąsiedztwie przebudowywanego nabrzeża. Chodzi o projekt ZMPSiŚ obejmujący rozbudowę i modernizację infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i Świnoujściu oraz o modernizację toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m – zadanie Urzędu Morskiego w Szczecinie.
W odpowiedzi na ogłoszony przez ZMPSiŚ przetarg, wpłynęło osiem ofert. Najtańsza opiewa na prawie 68 tys. złotych netto, z kolei najdroższa to 820 tys. złotych netto. Wybrany wykonawca będzie miał sześć miesięcy na realizację zamówienia.
Nabrzeże Huk znajduje się na zachodnim brzegu Odry, w północnej części Szczecina. Wybudowane je przed rokiem 1920 . W czasach powojennych było dwukrotnie przebudowywane. Jego całkowita długość wynosi 267,5 m. Mogą tu cumować statki o długości do 90 m i szerokości do 24 m.

DCIM100MEDIADJI_0029.JPG

DCIM100MEDIADJI_0017.JPG

Fot. ZMPSiS SA