Dodano: 02 lut 2017, 9:08
Terminal kontenerowy DCT w Porcie Gdańsk od pewnego czasu prowadzi intensywne prace na rzecz usprawnienia ruchu samochodowego na terminalu. W tym celu w maju 2016 roku rozpoczął spotkania informacyjne z przewoźnikami oraz spedytorami, podczas których przyszli użytkownicy systemu e.Brama mieli okazję dowiedzieć się na czym polega proces awizacyjny i jakie są jego założenia.
System e.Brama to system wcześniejszej awizacji samochodów ciężarowych, który obejmie wszystkich przewoźników przyjeżdzających do DCT Gdańsk. Tego typu systemy funkcjonują powszechnie w największych portach Europy i świata, w tym np. w Hamburgu, Antwerpii, Rotterdamie czy Felixstowe. Naturalną konsekwencją było zatem wdrożenie podobnego rozwiązania na największym terminalu kontenerowym Bałtyku – terminalu DCT.
Dzięki systemowi kierowcy oraz firmy przewozowe będą mogli samodzielnie decydować kiedy chcą złożyć lub odebrać pełny kontener (proces nie dotyczy pustych kontenerów). W tym celu, będą musieli po zalogowaniu się w systemie e.Brama, dokonać wyboru preferowanego przedziału czasowego, w którym deklarują przyjazd na terminal.
Do połowy lutego br. proces podejmowania i składania kontenerów na terminalu odbywa się na dotychczasowych zasadach, jednak już wkrótce proces wdrażania systemu e.Brama wkroczy w końcową fazę.
Już za kilka tygodni, od połowy lutego br. obowiązkowa stanie się awizacja samochodów ciężarowych w godzinach szczytu, które w przypadku terminalu kontenerowego DCT są godzinami ruchomymi. O przedziałach czasowych, które będą objęte awizacją, terminal informować będzie na bieżąco. W tych terminach nie będzie możliwości wjazdu na terminal po odbiór lub złożenie pełnego kontenera bez wcześniejszej awizacji w systemie e.Brama.
Kolejny etap wdrażania systemu nastąpi miesiąc później. Od połowy marca 2017 roku system awizacji e.Brama będzie jedynym sposobem, aby odebrać lub złożyć pełny kontener w terminalu DCT Gdańsk. Wcześniejsza awizacja samochodów ciężarowych obowiązywać będzie wszystkich kierowców przyjeżdzających do DCT całą dobę.
W związku z tym, wszystkie firmy i kierowcy, którzy dotąd nie zarejestrowali się w systemie, proszeni są o niezwłoczne złożenie stosownych formularzy dostępnych na stronie terminalu kontenerowego DCT pod adresem dctgdansk.pl/pl/strefa-klienta/system-e-brama/. Ostateczny termin nadsyłania formularzy upływa 10 lutego 2017 roku. Nie dotrzymanie go skutkować będzie brakiem możliwości podjęcia lub złożenia kontenerów na terminalu.
Port Gdańsk od pewnego czasu wraz z terminalem DCT prowadzi intensywne prace nad usprawnieniem ruchu samochodowego w porcie. Wdrożenie systemu e.Brama przez terminal kontenerowy jest jednym z elementów tego procesu.
Drugim będzie budowa przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. docelowych parkingów buforowych. Jednego dedykowanego głównie lewobrzeżnej części portu, planowanego w okolicach ul. Handlowej oraz drugiego przeznaczonego dla ruchu ciążącego do prawobrzeżnej części portu, którego lokalizacja przewidziana jest w pobliżu ul. Kontenerowej.
W ciągu najbliższych dni Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. ogłosi przetarg w formule Zaprojektuj i Zbuduj na parking przy ul. Handlowej, którego docelowa powierzchnia pozwoli na swobodne parkowanie około 60 aut ciężarowych. W chwili obecnej na ukończeniu znajduje się opracowanie tzw. programu funkcjonalno-użytkowego, który zgodnie z prawem o zamówieniach publicznych jest dokumentem koniecznym do określenia szczegółowych celów prac projektowych i robót budowlanych, przy zamówieniach typu projektuj i buduj.
Nadto ZMPG dysponuje już pełną wyceną gruntów, które w ocenie portu byłyby najdogodniejszą lokalizacją pod budowę parkingu dedykowanego prawobrzeżnej części kompleksu portowego. To pozwoliło zarządowi portu zabezpieczyć w planie Inwestycji na 2017 rok środki na wykup oraz wzmocnienie gruntu pod budowę dużego parkingu buforowego w okolicach ul. Kontenerowej. W chwili obecnej trwają jeszcze badania geotechniczne gruntów i opracowywane są koncepcje możliwości komunikacyjnych terenu najlepiej predestynowanego pod lokalizację parkingu. Weryfikowane są także kwestie jego zabezpieczenia w sieć energetyczną i wodno-kanalizacyjną, bowiem docelowo parking wyposażony zostanie także w zaplecze sanitarne, stację paliw wraz z myjnią oraz gastronomię.
Zakres inwestycji będzie szeroki, bowiem parking zaprojektowany będzie dla ok. 1000 samochodów ciężarowych, którego budowa postępować będzie równolegle z inną inwestycją – modernizacją infrastruktury drogowej w ramach zapowiadanego wcześniej projektu pn. Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym”. To projekt, na który port pozyskał ponad 24 mln EUR dofinansowania unijnego w ramach instrumentu CEF – Łącząc Europę.
Zarówno wdrażany obecnie system awizacyjny e.Brama, jak i docelowa budowa parkingu buforowego w Porcie Gdańsk stanowić będą kompleksowe i spójne rozwiązanie zmierzające do wyznaczenia nowych standardów obsługi kierowców w Porcie Gdańsk i do przeobrażenia go w przyjazny dla wszystkich przewoźników drogowych nowoczesny kompleks portowy.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk