WARSZAWA: 20:58 | LONDYN 18:58 | NEW YORK 13:58 | TOKIO 03:58

Wrak XIX- wiecznego żaglowca u wejścia do świnoujskiego portu

Dodano: 20 maj 2015, 22:58

W roku 2004 podczas sondowania dna w pobliżu toru podejściowego do portu w Świnoujściu natrafiono na wrak kadłuba statku. Kadłub znajdował się poza głównym torem wodnym i nie stanowił zagrożenia dla żeglugi.
Do badań znaleziska powrócono w lipcu 2014 roku. Stowarzyszenie Dziedzictwo Morza przy współpracy z firmą ESCORT Sp. z o.o. w Szczecinie oraz UW Service Sp. z o.o. w Szczecinie, przeprowadziło pomiary hydroakustyczne wraku z wykorzystaniem specjalistycznej aparatury. Ustalono, że wrak spoczywa w odległości około 300 metrów od główek portu w Świnoujściu na głębokości 6-7 metrów. Badania pobranych jeszcze w roku 2004 próbek drewna pozwoliły ustalić datę ścięcia drzewa, wykorzystanego na budulec konstrukcji na rok 1840. Może to oznaczać, że statek został celowo zatopiony podczas wojny francusko-pruskiej w roku 1870. Wówczas, obawiając się ataku od strony morza, w lipcu 1870 roku inspektor budowy portu wydał polecenie zatopienia u wejścia do portu czterech żaglowców, które miały stanowić swoistą zaporę uniemożliwiającą flocie francuskiej, zajęcie świnoujskiego portu. Być może, znaleziony wrak to pozostałość jednej z zatopionych wówczas jednostek.
-Zachowane elementy takielunku mogą wskazywać, że był to jeden z czterech zatopionych żaglowców- powiedział Aleksander Ostasz ze Stowarzyszenia Dziedzictwo Morza.
Podczas konferencji prasowej, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Andrzej Borowiec powiedział, że w czasie prac związanych z modernizacją toru wodnego, często znajdowane są niewybuchy z czasów II wojny światowej. W Kanale Piastowskim znaleziono barkę amunicyjną, która zatonęła prawdopodobnie w wyniku bombardowania.
Badacze podwodnych znalezisk przypuszczają, że podczas pogłębiania toru podejściowego do portu w Szczecinie do 12,5 metra morze odkryje przed nami jeszcze wiele zatopionych pamiątek przeszłości.
DSC06905
DSC06920