Dodano: 22 sie 2019, 19:23
Ponad 19 mln ton towarów obsłużyły porty w Szczecinie i Świnoujściu w okresie od stycznia do lipca br. Towarów było więcej o ponad 1,4 mln ton niż rok temu.
Największy wzrost odnotowano w grupie towarowej określanej jako „inne masowe” + 14,5% . Wzrosły także przeładunki zbóż + 7,7% oraz ropy i węgla.
Mniejsze niż w roku ubiegłym były obroty rudy, drobnicy oraz kontenerów (chociaż w lipcu odnotowano duży bo aż 17-procentowy wzrost obrotów kontenerowych).
Ogółem poziom przeładunków utrzymuje się na dobrym, stabilnym poziomie. Po siedmiu miesiącach roku utrzymany został stały trend wzrostowy na poziomie 1%.
Jak informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. dynamika wzrostu przeładunków w dalszej części roku będzie rosła. Widać to już po zestawieniu wyników lipca ubiegłego roku z lipcem roku bieżącego. W takim zestawieniu wzrost przeładunków zboża jest wyższy aż o 64%, wegla o 53%, a kontenerów o 17%.
Szczecin i Świnoujście tworzą uniwersalny kompleks portowy, w którym w 2018 roku ładunki drobnicowe stanowiły 47% ogółu przeładunków, masowe stałe 39% zaś masowe płynne 14% Ubiegły rok zespół portów Szczecin-Świnoujście zakończył rekordowym wynikiem 29 mln ton obsłużonych towarów. Oznacza to wzrost o 12,5% w porównaniu do 2017 roku. Zarząd Portów prognozuje, że tendencja wzrostowa powinna utrzymać się w także w roku bieżącym i roczny wolumen przeładunków osiągnie poziom ok. 30 mln ton. Należy jednak pamiętać, że rynek bywa kapryśny i zawsze mogą pojawić się czynniki, na które ani Zarząd, ani spółki przeładunkowe nie mają wpływu, a które w konsekwencji przekładają się na wielkość obsługiwanej masy towarowej.
Zarządu Portu, jak i spółki portowe podejmują szereg działań ukierunkowanych na pozyskanie dodatkowych towarów. Temu celowi służą zaplanowane inwestycje w infrastrukturę portową. Plan inwestycyjny ZMPSiŚ SA zakłada wydatkowanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu, w ramach obecnej perspektywy unijnej 2014-2020 kwoty prawie 1,5 mld złotych. Kluczowe będą modernizacje nabrzeży w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego, których parametry techniczne dostosowane zostaną do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin 12,5 m. W portach Szczecin i Świnoujście będzie rozbudowywana i modernizowana infrastruktura portowa. W Świnoujściu rozbudowywany będzie terminal promowy w kierunku obsługi transportu intermodalnego oraz powstanie nowy parking dla 300 ciężarówek. W gazoporcie powstanie nowe stanowisko do redystrybucji LNG.
Należy również uwzględnić inwestycje innych podmiotów w infrastrukturę dostępową do portów, tj. pogłębienie i modernizację toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m, rozbudowę trasy S3, modernizację szlaków kolejowych oraz użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Celem podejmowanych działań jest zwiększenie konkurencyjności zespołu portów Szczecin-Świnoujście, którego efektem będzie rosnący wolumen obsługiwanej masy towarowej.
Źródło: ZMPSiŚ S.A.