WARSZAWA: 16:32 | LONDYN 14:32 | NEW YORK 09:32 | TOKIO 23:32

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. poszukuje inwestora zainteresowanego budową głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Dodano: 04 lut 2020, 9:37

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. zaprasza do wyrażenia zainteresowania realizacją inwestycji jaką jest Budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu. Zarząd chciałby pozyskać inwestora, który wybuduje w Świnoujściu głębokowodny terminal kontenerowy o rocznej zdolności przeładunkowej ok. 2,0 mln TEU. Terminal w Świnoujściu ma pełnić funkcję hubu, będącego w stanie przyjmować największe kontenerowce jakie mogą wchodzić na Bałtyk.
W roku 2017 ZMPSiŚ S.A. opracował koncepcję techniczno-programową dla inwestycji polegającej na wybudowaniu głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Na podstawie tej koncepcji ustalono optymalną lokalizację terminala oraz opracowano propozycje związane z dostępem do terminala strony lądu i morza, a także propozycje rozwiązań konstrukcyjnych dla podstawowych obiektów.
Wszystkie parametry dotyczące głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu należy traktować jako przyjęte przez ZMPSiŚ S.A. rozwiązania koncepcyjne, które mogą ulec modyfikacji wskutek propozycji inwestora.
Obecnie trwają działania ZMPSiŚ S.A. dotyczące przygotowania raportu o oddziaływaniu na środowisko całości inwestycji polegającej na wybudowaniu głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu oraz nad uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji tego przedsięwzięcia. Szacunkowy termin uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wszystkich części inwestycji wraz z infrastrukturą dostępową to koniec lipca 2020 roku.
Zgodnie z aktualnie opracowanymi przez ZMPSiŚ S.A. założeniami, rozwiązania techniczne i technologiczne głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu (infrastruktura oraz suprastruktura) powinny:

umożliwiać docelowy roczny poziom przeładunków w wysokości 1 500 000 TEU (teoretyczna zdolność przeładunkowa 2 000 000 TEU);

w etapie docelowym zapewnić możliwość jednoczesnej obsługi trzech statków (dwóch jednostek oceanicznych oraz jeden feederowej), na zaprojektowanej długości nabrzeża ok 1300 m.

maksymalnie ograniczać negatywne oddziaływanie głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu na otoczenie i środowisko, zarówno w okresie budowy, jak i eksploatacji tego terminala. Zalecane jest wykorzystanie technologii i sprzętu o możliwie jak najniższym poziomie emisji, zgodnie z koncepcją tzw. „green terminal”.

ZMPSiŚ S.A. dopuszcza podział realizacji inwestycji na dwa etapy;

ZMPSiŚ S.A. oczekuje, że w okresie do zakończenia pierwszego etapu realizacji inwestycji inwestor podejmie działania na rzecz społeczności lokalnej;

ZMPSiŚ S.A. zakłada, że okres realizacji inwestycji nie przekroczy trzech lat od daty zawarcia umowy z inwestorem.

Zgłoszenia można składać w terminie do dnia 27 marca 2020 roku.

Źródło: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.