WARSZAWA: 15:40 | LONDYN 13:40 | NEW YORK 08:40 | TOKIO 22:40

Znaczny wzrost przeładunków w portach w Szczecinie i Świnoujściu

Dodano: 16 lip 2018, 22:21

Ponad 14 mln ton towarów przeładowano w zespole portów Szczecin-Świnoujście w pierwszym półroczu bieżącego roku. Oznacza to wzrost w porównaniu do ubiegłego roku o prawie 12%.
Liderami wzrostu są węgiel (wzrost o 90,4%) i ruda (wzrost o 24%). Także dwucyfrowy wynik wzrostowy notują ropa i przetwory (wzrost o 14,4%). Rosną również przeładunki drobnicy o 6% oraz w grupie inne masowe o 2,4%.
W porównaniu do ubiegłego roku o 1/3 spadły obroty zbóż, ale jest szansa na poprawę sytuacji także w tej grupie towarowej. Porównując czerwiec obecnego roku do czerwca roku ubiegłego, przeładunki zboża wzrosły o 81,4%.
W pierwszym półroczu nieznacznie, bo o 2% spadły przeładunki kontenerów.
Czerwiec bieżącego roku okazał się znakomitym miesiącem pod względem obsłużonych towarów, było ich aż o 25% więcej niż w tym samym miesiącu roku ubiegłego.
Porty są barometrem tego, co dzieje się w gospodarce krajowej. Ta rozwija się bardzo dynamicznie, czego wyrazem są większe ilości obsługiwanych towarów w portach – mówi Dariusz Słaboszewski, prezes ZMPSiŚ SA.
Porty w Szczecinie i Świnoujściu tworzą uniwersalny kompleks portowy. Są gotowe do obsługi niemal każdego towaru. Jest to ich ogromną zaletą, bowiem spadki w jednej grupie towarowej, bilansują wzrosty w innej, co daje bezpieczeństwo wielkości obsługiwanych towarów. Ten rok powinien zakończyć się wynikiem przekraczającym 26 mln ton obsłużonych towarów.
Dariusz Słaboszewski podkreśla, że Zarząd Portu, kierując się potrzebą dalszego rozwoju obu portów, podejmuje działania, których celem jest optymalne wykorzystanie zarządzanego terenu oraz tworzenie nowych miejsc pracy. Chcemy, by podmioty działające w portach prowadziły swoją działalność z poszanowaniem zasad uczciwej konkurencji – dodaje prezes.
Obecnie Zarząd Portu jest w trakcie realizacji pakietu inwestycyjnego na kwotę blisko 1,5 mld złotych, który obejmuje modernizację nabrzeży w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego w Szczecinie. Dodatkowo w portach w Szczecinie i Świnoujściu modernizowana będzie infrastruktura techniczna oraz powstaną nabrzeża głębokowodne. Ponadto w Świnoujściu na terminalu LNG powstanie nowe stanowisko do eksportu LNG. Terminal promowy w Świnoujściu zostanie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego.
Wszystkie te projekty mają doprowadzić do wzrostu konkurencyjności portów w Szczecinie i Świnoujściu, co wraz z pogłębieniem toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m oraz żeglowną Odrzańską Drogą Wodną przyniesie blisko 100% wzrost obsługiwanych towarów.
Źródło: ZMPSiŚ SA