WARSZAWA: 18:56 | LONDYN 16:56 | NEW YORK 11:56 | TOKIO 01:56

Znakomite wyniki największych polskich portów morskich

Dodano: 23 sty 2023, 17:08

Operatorzy portowi działający w portach Szczecin-Świnoujście, Gdańsk i Gdynia wypracowali w 2022 roku znakomity wynik operacyjny. W roku 2022 największe polskie porty morskie przeładowały 133,2 mln ton ładunków czyli aż o 18% więcej niż w roku 2021. Z wyniku – 133,2 mln ton na port Szczecin-Świnoujście przypada 27,6%.
W Warszawie z udziałem wiceministrów infrastruktury Marka Gróbarczyka oraz Grzegorza Witkowskiego odbyła się konferencja prasowa, na której ministrowie wraz z zarządami portów morskich Szczecin-Świnoujście, Gdańsk i Gdynia podsumowali znakomity dla polskich portów rok 2022. Wyniki wypracowane z zespole portów Szczecin-Świnoujście zaprezentował wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych, Daniel Stachiewicz.

– 2022 rok był kolejnym rekordowym dla polskich portów morskich. Wyniki przeładunkowe jasno pokazują, w jak dobrej kondycji znajdują się polskie porty. Jestem przekonany, że na te sukcesy wpływ mają również zrealizowane w ostatnich latach inwestycje, które przyczyniły się do rozwoju tego sektora i zwiększenia możliwości przeładunkowych. Chciałbym w tym miejscu podziękować zarządom i operatorom portów oraz wszystkim pracownikom za wytężoną pracę. Mam nadzieję, że obecny rok przyniesie jeszcze więcej pozytywnych informacji dla polskiej gospodarki morskiej – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Dla portu Szczecin-Świnoujście rok 2022 był rekordowy pod względem ilości obsłużonych ładunków. Porty osiągnęły wynik 36,8 mln ton tj. o 11% wyższy niż w roku 2021. Co ciekawe, wynik 33,3 mln ton wypracowany w całym 2021 roku, w roku ubiegłym porty osiągnęły już 30 listopada co oznacza, że w grudniu pracowały już na rekord.

– To rekord, który został osiągnięty dzięki wszystkim interesariuszom, którzy w porcie pracują. Dziękuję operatorom portowym oraz pracownikom zarządu portu. – powiedział Daniel Stachiewicz, wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych w ZMPSiŚ.

Do rekordowych wyników przyczyniły się przede wszystkim przeładunki węgla, których było więcej o prawie 51% w stosunku do 2021 roku. Warto dodać, że w obliczu kryzysu energetycznego i wprowadzonego embarga na dostawy węgla z Rosji, wielkość importu samego węgla energetycznego wzrosła aż o 235%. Przez porty Szczecin i Świnoujście sprowadzono ponad 3 mln ton tego surowca.

Inną grupą notującą największe wzrosty są paliwa płynne, których obroty były wyższe o 42,5%. Tutaj podkreślić należy znaczący wzrost importu LNG. Do końca roku w gazoporcie obsłużono 58 jednostek, podczas gdy w roku 2021 – 35. Przeładunki skroplonego gazu LNG w 2022 roku wzrosły z 2,7 mln ton do 4,4 mln ton.

Ponadto o 11,4% wzrosły obroty w grupie rud metali, wśród których największy udział ma ruda żelaza, której było o 1,6 mln ton. Wzrosły także o ok. 11% obroty ładunków z segmentu inne masowe. Dominują tutaj nawozy, ale również takie towary jak surówka żelaza, w dużej mierze pochodząca z Ukrainy i trafiająca docelowo do Europy Zachodniej.

Porty zanotowały też niewielkie spadki. Obejmują one najważniejszą grupę towarową jaką jest drobnica, w tym drobnica promowa. Prowadzone prace inwestycyjne i remontowe w terminalu promowym w Świnoujściu spowodowały niewielki spadek przewozów o nieco ponad 2%.

Różna jest też koniunktura na rynku zbóż i w związku z tym w 2022 roku przeładunki zboża w Szczecinie i Świnoujściu spadły o 7,6%. To po części efekt odblokowania ukraińskich portów i eksportu płodów rolnych bezpośrednio z Ukrainy.
Przeładunki kontenerów r/r zmniejszyły się o 8%.