WARSZAWA: 00:53 | LONDYN 22:53 | NEW YORK 17:53 | TOKIO 07:53

Przemysł stoczniowy w 2019 roku – Azja

Dodano: 30 Kwi 2020, 8:53

W związku z faktem, iż pod względem skali rynek stoczniowy zdominowany jest przez stocznie azjatyckie, pełen obraz branży musi kształtować się przy znajomości podstawowych danych z tego obszaru geograficznego. Rynek azjatycki należy przy tym rozumieć jako rynek, który nie uwzględnia produkcji stoczniowej w państwach posiadających cześć europejską i zaliczanych do rynku europejskiego, tzn.: Turcji, czy Federacji Rosyjskiej. Faktycznie rynek ten zdominowany jest przez kilka państw Dalekiego Wschodu: ChRL, Koreę Południową, Japonię, Singapur, czy w mniejszym stopniu Wietnam.
W 2019 r. portfel zamówień stoczni azjatyckich obejmował 2615 statki o łącznej nośności 184,3 mln ton, 63,7 mln CGT i wartości 148,4 mld USD. W 2018 r. zamówień było nieco więcej bo 3181 o łącznej nośności 222,9 mln ton, 73,9 mln CGT i wartości 158,9 mld USD. Poniższy wykres przedstawia zamówienia stoczni azjatyckich według stanu na koniec odpowiedniego roku.

W 2019 r. najwięcej zamówień w swoim portfelu według CGT posiadały Chiny – 26,9 mln CGT, następna w kolejności była Korea Południowa – 22,6 mln CGT. Trzecie miejsce zajęła Japonia – 11,9 mln CGT. Opisaną zależność przedstawia wykres poniżej

W całym 2019 r. w stoczniach azjatyckich zakontraktowano 817 statków o łącznej nośności 64,3 mln ton, 21,7 mln CGT i wartości 49,6 mld USD (Rys. 3). Najwięcej kontraktów podpisały stocznie w Chinach i Korei Południowej. W 2018 r. liczba tych kontaktów była dużo wyższa – stocznie podpisały wtedy kontrakty na 1257 jednostek o łącznej nośności 94,5 mln ton, 31,6 mln CGT i wartości 61,8 mld USD.

W 2019 roku w stoczniach w Azji wybudowano łącznie 1274 statki o łącznej nośności 97,1 mln ton, 30,0 mln CGT i wartości 56,5 mld USD. Natomiast w roku poprzednim liczba ta wynosiła 1194 jednostki o łącznej nośności 79,2 mln ton, 28,4 mln CGT i wartości 60,1 mld USD. Na poniższym wykresie przedstawiono jak wyglądała produkcja statków w stoczniach azjatyckich w poszczególnych latach.

Opracowanie/wykresy: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie : Raportu CTO „Specjalistyczne badania statystyczne w przemyśle stoczniowym – stan na 31.12.2019 r.”, World Shipyard Monitor, Shipping Intelligence Weekly i in.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kursy walut

Średnie kursy walut NBP z 2020-06-02

1 EUR - 4,3902 1 USD - 3,9303
1 CHF - 4,1024 1 GBP - 4,9334

Redakcja i reklama

Jezeli chcesz się z nami skontaktować lub nawiązać współpracę skorzystaj z formuarza
» kontakt

Wszystkie prawa zastrzeżone INFOMARE.pl

Design: Studio AM | Realizacja portalu: Agencja Interaktywna KULIKOWSKI-IT.pl Projektowanie stron internetowych Szczecin