WARSZAWA: 16:35 | LONDYN 14:35 | NEW YORK 09:35 | TOKIO 23:35

„Puls Biznesu” o gazowcach dla PŻM

Dodano: 03 gru 2019, 22:27

Jak poinformował „Puls Biznesu” w wydaniu z 2 grudnia br. Polska Żegluga Morska chce kupić jednostki do transportu LNG.
„— Grupa PŻM może uczestniczyć w dostawach LNG realizowanych w ramach długoterminowego kontraktu z USA, podpisanego już przez PGNiG, oraz oferować usługi firmom z krajów ościennych. Może także dostarczać gaz do terminalu pływającego w Gdańsku, którego budowa jest planowana — mówi Paweł Brzezicki, zarządca komisaryczny PŻM, dodając, że firma przystąpiła już do zorganizowanego przez PGNiG przetargu na transport gazu skroplonego do Świnoujścia- informuje „Puls Biznesu”.
Transport LNG to bardzo atrakcyjny rynek z szerokimi perspektywami rozwoju. Jest to szczególnie istotne w sytuacji, gdy Polska uniezależnia się od dostaw gazu z Rosji i planuje w najbliższym czasie rozbudowę terminala gazowego w Świnoujściu. Zdolność regazyfikacyjna terminala ma zostać zwiększona z obecnym 5 mld . metrów sześciennych do 7,5 mld. metrów sześciennych gazu rocznie. Planowana jest także budowa drugiego stanowiska do obsługi gazowców o długości do 320 metrów i zanurzeniu 12,5 m. oraz stanowiska do reeksportu LNG i napełniania bunkierek. Stanowisko będzie mogło przyjmować jednostki o długości do 110 metrów. Rola świnoujskiego terminalu z pewnością będzie wzrastać podobnie jak liczba obsługiwanych jednostek.
„— Otwarty i elastyczny charakter amerykańskich kontraktów gazowych przyczynia się do powstania atrakcyjnego gazowego rynku spotowego. W nim również chcemy uczestniczyć — twierdzi Paweł Brzezicki w artykule opublikowanym w „Pulsie Biznesu”.
Zakup serii jednostek do transportu LNG na rynku wtórnym jest praktycznie niemożliwy, ponieważ takich statków jest bardzo niewiele. PŻM otrzymała ofertę na budowę sześciu jednostek z jednej ze stoczni koreańskich. Zakup gazowców to także możliwość dywersyfikacji przychodów, dla szczecińskiego armatora jest to z pewnością interesująca alternatywa.