WARSZAWA: 04:42 | LONDYN 02:42 | NEW YORK 21:42 | TOKIO 11:42

67 lat temu przekazano do eksploatacji pierwszy polski dziesięciotysięcznik m/s „Marceli Nowotko”

Dodano: 05 lis 2023, 17:48

6 listopada 1956 roku wszedł do eksploatacji pierwszy zbudowany w polskich stoczniach dziesięciotysięcznik m/s „Marceli Nowotko”. Drobnicowiec oznaczony symbolem budowy B-54 zbudowała Stocznia Gdańska, armatorem jednostki były Polskie Linie Oceaniczne.
Pierwsza seria drobnicowców B-54 obejmowała 7 jednostek były to: „Marceli Nowotko”, „Bolesław Bierut”, „Stefan Okrzeja”, „Kapitan Kosko”, „Florian Ceynowa”, „Generał Sikorski” i „Reymont”. Statki z tej serii kupowali także armatorzy zagraniczni między innymi z ZSRR, Chin, Francji i Indonezji.
„Marceli Nowotko” pływał na Linii Dalekowschodniej. W roku 1957, jako pierwszy polski statek zawinął do Japonii.
Po 24 latach służby na morzu, 8 lutego 1980 roku „Marceli Nowotko” został sprzedany na złom.

Marceli Nowotko

Podstawowe dane techniczne m/s „Marceli Nowotko”

nośność 10 273 DWT
długość całkowita: 153,9 m
szerokość: 19,4 m
zanurzenie 8,6 m
prędkość: 16 węzłów
załoga: 44 osoby
na statku znajdowało się 12 miejsc pasażerskich.

Marceli Nowotko (8. 07.1893 – 28.11.1942) był działaczem komunistycznym, jednym z założycieli Polskiej Partii Robotniczej. Został zastrzelony w Warszawie, ale okoliczności śmierci nigdy nie zostały do końca wyjaśnione. W okresie PRL-u jego imię nosiło wiele szkół, zakładów pracy, ulic. jego podobizna znajdowała sie także na monecie 20 zł.

Nowotko