WARSZAWA: 09:37 | LONDYN 07:37 | NEW YORK 02:37 | TOKIO 16:37

Pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m: na Zalewie Szczecińskim powstaną dwie sztuczne wyspy. Konkurs na ich nazwy własnie się rozpoczyna (galeria zdjęć)

Dodano: 09 wrz 2020, 23:11

W środę, 9 września br. na terenie Mariny Trzebież odbyła się plenerowa konferencja informacyjna, poświęcona modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra. W spotkaniu z dziennikarzami uczestniczył minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk, wojewoda zachodniopomorski, Tomasz Hinc, a także dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Wojciech Zdanowicz oraz kierownik projektu z-ca dyrektora UMS, Paweł Szumny. Obecni byli również przedstawiciele samorządów i firm gospodarki morskiej.
-Pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 metra to jedna z największych inwestycji w Polsce i jedna z największych inwestycji morskich. To jest ogromna szansa dla portu w Szczecinie. Zakładamy, że podwoimy możliwości przeładunkowe Szczecina. W ten sposób wpisujemy się w cały program rozbudowy gospodarki morskiej -powiedział Marek Gróbarczyk.
Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku około 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 metrów. Projekt obejmuje także przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także powstanie dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych. Większa z wysp będzie miała powierzchnię ok 270 ha, druga 130 ha.
Właśnie rozpoczął się drugi etap konkursu na nazwy nowych sztucznych wysp powstałych na Zalewie Wiślanym oraz Zalewie Szczecińskim. W głosowaniu internetowym każdy może oddać głos na jedną z pięciu finałowych propozycji przewidzianych dla każdej z wysp. Głosowanie internetowe potrwa do 20 września.
Wykonawcą inwestycji jest belgijsko-holenderskie konsorcjum firm: Dreging International i Van Oord Dredging Contractors and Marine Contractors. Umowę z wykonawcą podpisano 28 września 2018 r.w Urzędzie Morskim w Szczecinie.
Do tej pory wykonano około 25% prac pogłębiarskich, co oznacza, że z planowanych 24 mln metrów sześciennych urobku wydobyto ok. 6 mln metrów sześciennych. Obecnie na torze pracuje pogłębiarka „Amazone”, wkrótce dołączą dwie kolejne.
Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do wartości 11,0 m, (obecnie jest to 9,15 m), co otworzy szczeciński port dla większych statków. Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych. Inwestycja zakończy się w 2022 roku.

Fot. Wojciech Sobecki