WARSZAWA: 18:09 | LONDYN 16:09 | NEW YORK 11:09 | TOKIO 01:09

Czy atom to przyszłość dla statków?

Dodano: 28 lip 2023, 8:20

Słynna włoska stocznia Fincantieri, włoskie towarzystwo klasyfikacyjne RINA i firma Newcleo podpisały umowę, której celem jest przeprowadzenie studium wykonalności zastosowania energii jądrowej w przemyśle morskim. Firma Newcleo twierdzi, że posiada już rozwiązania zastosowania energii atomowej do napędu jednostek cywilnych (na okrętach napęd atomowy stosowany jest z powodzeniem od wielu lat).
Wdrożenie technologii Newcleo wiązałoby się z umieszczeniem na statkach zamkniętego minireaktora, jako małej baterii jądrowej wytwarzającej energię elektryczną o mocy 30 MW. Szacuje się, że reaktor mógłby pracować na statku przez około 10-15 lat. Po tym czasie konieczna byłaby wymiana rdzenia.
– Aby osiągnąć cele wyznaczone dla tej branży, potrzebujemy paliw alternatywnych o niskiej zawartości węgla. Energia jądrowa będzie jedną z odpowiedzi na te wyzwania. Małe reaktory modułowe będą najskuteczniejszym rozwiązaniem umożliwiającym zastosowanie energii jądrowej w żegludze – powiedział Ugo Salerno, prezes i dyrektor generalny RINA.

Obecnie na całym świecie realizowanych jest wiele projektów związanych z transportem jądrowym. Firma CORE POWER z siedzibą w Wielkiej Brytanii wraz z TerraPower, którą zarządza Bill Gates, firmą Southern Company i francuską grupą Orano opracowuje modułowy reaktor ze stopioną solą do napędzania statków i dostarczania energii do produkcji paliw ekologicznych z użyciem wodoru. Prototyp reaktora ma rozpocząć próby w 2025 roku.
W Korei Południowej, Samsung Heavy Industries nawiązał współpracę z Koreańskim Instytutem Badań nad Energią Atomową, a Seaborg Technologies w Danii buduje pływające barki energetyczne. Chińscy naukowcy opracowują własne technologie napędu atomowego dla statków handlowych.
Świat szuka taniej i wydajnej energii do napędu jednostek pływających. Mówił o tym podczas 10 Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie, prezes Polskiego Rejestru Statków Henryk Śniegocki, który stwierdził, że zarówno napęd LNG jak i opracowywane paliwa na bazie metanolu i wodoru są prawdopodobnie tylko rozwiązaniami przejściowymi w drodze do wprowadzenia paliwa atomowego, jako głównego źródła zasilania na jednostkach cywilnych.

O jednostkach z napędem atomowym pisaliśmy między innymi tutaj:

Statki z napędem atomowym cz. II

Ziemowit Sokołowski: Napęd atomowo – turboparowy

Ziemowit Sokołowski: Okręty nawodne o napędzie atomowym – turboparowym cz.10

Ziemowit Sokołowski: Okręty podwodne o napędzie atomowym – turboparowym cz. 11