WARSZAWA: 00:52 | LONDYN 22:52 | NEW YORK 17:52 | TOKIO 07:52

Dobiega końca inwestycja „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu”

Dodano: 28 lut 2022, 8:41

Inwestycja „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” jest już prawie gotowa. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończą wspólny z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., wart około 1,5 mld zł projekt współfinansowany z unijnego programu CEF „Łącząc Europę”.

Port

Prawie sto kilometrów nowych torów

W ramach inwestycji zmodernizowanych zostało prawie 96 kilometrów torów – 61 w Szczecinie i 35 w Świnoujściu oraz blisko 84 kilometry sieci trakcyjnej, ok. 50 km w Szczecinie i 34 km w Świnoujściu.
O dużej skali prac świadczy wymiana aż 285 rozjazdów (Szczecin – 177 i Świnoujście – 108). Poziom bezpieczeństwa podniesie montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 22 przejazdów kolejowo-drogowych – 12 w Szczecinie i 10 w Świnoujściu.
W porcie w Szczecinie powstała nowa pięciokilometrowa linia kolejowa, która skomunikowała Ostrów Grabowski ze szklakami kolejowymi wiodącymi do i z kompleksu portowego Szczecin-Świnoujście.
W Świnoujściu, z 35 km nowych torów, układanych jest kilka ostatnich odcinków.
Najtrudniejszą częścią inwestycji była przebudowa wiaduktu kolejowego nad ulicą Gdańską w Szczecinie, przez który prowadzi jednotorowa linia, będąca jedynym połączeniem zachodniej części portu z krajową siecią kolejową.
Newralgiczny odcinek był dwukrotnie wyłączany z ruchu, za każdym razem na okres dwóch tygodni.
Na etapie studium wykonalności rozważano możliwość położenia na wiadukcie drugiego toru, ale ostatecznie zrezygnowano z tej koncepcji, ponieważ nie udało się udowodnić instytucjom europejskim finansującym inwestycję, że jest to tzw. „wąskie gardło” w dojeździe do portu. Taka sytuacja uniemożliwiła uzyskanie większych środków finansowych.
Jeden tor na wiadukcie otwierającym wjazd do zachodniej części portu w Szczecinie to zdecydowanie za mało, być może w przyszłości uda się jednak znaleźć pieniądze na położenie drugiej nitki.

Zyskają także pasażerowie

Dzięki kolejowej inwestycji portowej podróżni uzyskają lepszy dostęp do nowych peronów na przystankach Świnoujście Warszów i Świnoujście Port, a także na stacji Świnoujście. Zamontowano tam już nowe wiaty i ławki oraz nowoczesne oświetlenie. Udogodnienia przewidziano także dla osób mających trudności z poruszaniem się. Z myślą o nich zamontowano specjalne podjazdy.

Porty będą bardziej konkurencyjne

Docelowo inwestycja umożliwi dojazd do portów dłuższych i cięższych składów. Do portów pojadą pociągi 750-metrowe o obciążeniu 221 kN na oś. Składy mają być obsługiwane szybciej niż dotychczas.
Inwestycja powinna zostać zakończona w połowie bieżącego roku.

Tekst i fot. Wojciech Sobecki