WARSZAWA: 23:05 | LONDYN 21:05 | NEW YORK 16:05 | TOKIO 06:05

Dobry kwartał w portach w Szczecinie i Świnoujściu

Dodano: 15 kw. 2021, 19:35

W zespole portów Szczecin-Świnoujście marzec był kolejnym miesiącem, w którym wzrosły przeładunki w porównaniu do roku ubiegłego. Marzec 2021 zakończył się wynikiem o 13% lepszym niż marzec 2020. W sumie po pierwszym kwartale br. obydwa porty przeładowały o 10% więcej towarów niż w pierwszych trzech miesięcy ubiegłego roku.
W marcu bieżącego roku w porównaniu do marca 2020 roku obroty węgla wzrosły aż o 80%. Z tym ładunkiem porty obsłużyły 10 statków w eksporcie i imporcie. Tuż za węglem plasuje się ruda, tu wzrost wyniósł 66%. W tej grupie towarowej w marcu br. porty obsłużyły 5 statków z rudą żelaza, koncentratem miedzi oraz rudą manganu.
W marcu br. na plusie są także paliwa ze wzrostem na poziomie 18%. W tej grupie porty obsłużyły w imporcie i eksporcie łącznie 18 statków, w tym z gazem LNG, olejem napędowym, propanem oraz olejem ciężkim. Wynik dodatni za marzec br. ma także drobnica – wzrost o 10% w tym drobnica promowa – wzrost o 12,5%.
Więcej było drobnicy kontenerowej, i drobnicy konwencjonalnej, w tym aluminium, celulozy, papieru, wyrobów stalowych i bloków granitowych.
Obroty kontenerów były wyższe o 3,6%.
W marcu br. w stosunku do marca ub. roku mniej było zbóż i innych masowych, spadek odpowiednio o 12 i 20,7%.

Liderem pod względem obsłużonego wolumenu po trzech miesiącach br. jest ruda, wzrost o 104,5%. Na kolejnych miejscach plasują się węgiel i zboża z wynikiem lepszym niż rok temu odpowiednio o 38,7% i 16% proc. O 6,4% wyższe były obroty drobnicy.
Po pierwszym kwartale na minusie utrzymują się przeładunki w takich grupach, jak inne masowe, paliwa i kontenery.
Od roku porty mierzą się z nieoczekiwanym i poważnym wyzwaniem w postaci pandemii koronawirusa. Pomimo pandemii porty są w pełni operacyjne. Statki i ładunki są obsługiwane na bieżąco. W efekcie wolumen ładunków realizowany jest na poziomie zbliżonym do planowanego. Wpływa na to uniwersalny charakter obu portów, które obsługują ładunki w szerokim zakresie.
Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking dla ciężarówek wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa (drogi i kolej) łączące porty z zapleczem.