WARSZAWA: 02:46 | LONDYN 00:46 | NEW YORK 19:46 | TOKIO 09:46

Droga życia dla elbląskiego portu

Dodano: 10 kw. 2016, 18:29

Rząd będzie zdeterminowany, by rozpocząć budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną – powiedział 07 kwietnia na konferencji Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Ta inwestycja ma, jego zdaniem, przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa Polski oraz napędzić rozwój elbląskiego portu – donosi gospodarka morska.pl.
– Do tej pory udało nam się uzyskać pewne zapewnienia Komisji Europejskiej, w zasadzie daleko idącą zgodę, co do pewnych rozwiązań. Dziś mówimy o lokalizacji w Nowym Świecie, które będziemy forsować w Komisji Europejskiej – podkreślił minister Gróbarczyk na konferencji w Elblągu.
O budowie kanału żeglugowego mówi się od dawna. Zwolennicy tego rozwiązania podkreślają, że dzięki tej inwestycji port w Elblągu mógłby w pełni wykorzystywać swój potencjał, wspierać działalność portów trójmiejskich i być niezależny od innych państw. Dziś droga do portu wiedzie bowiem przez wody terytorialne Rosji. Poza tym pozytywnie wpłynie to na rozwój gmin usytuowanych po zachodniej i południowej stronie Zalewu Wiślanego. Da też możliwość uzupełnienia sieci połączeń śródlądowych. 
– Dla nas przekop Mierzei Wiślanej jest swoistym oknem na świat – podkreślał Arkadiusz Zgliński, dyrektor elbląskiego portu. – Dzięki ukończeniu tej inwestycji potencjał przeładunkowy portu wzrósłby nawet do 3 mln ton. Zyskałaby na tym też regionalna turystyka – przekonywał.
W zeszłym roku przeładunki w elbląskim porcie wyniosły 400 tys. ton. Inwestycja oznaczać będzie skrócenie drogi morskiej z Elbląga do Trójmiasta o 94 km. Port będzie mógł też przyjąć statki o zanurzeniu do 5,5 m, długości do 100 m, szerokości do 20 m. Przekop to także szansa dla władz obiektu na rozszerzenie wymiany handlowej z portami basenu Morza Bałtyckiego 
Przeciwni przekopu są mieszkańcy Krynicy Morskiej, a także ekolodzy, wskazujący na potrzebę ochrony cennych siedlisk. Fundacja WWF Polska jest zdania, że nie można przewidzieć wpływu planowanego przekopu na stan cennych siedlisk obszaru Natura 2000, jakim są Mierzeja i Zalew Wiślany. Mierzeja Wiślana jest bardzo ważnym wąskim gardłem wędrówkowym jesienią dla wędrujących ptaków drapieżnych (szponiastych). Dla kilku gatunków ptaków drapieżnych Mierzeja Wiślana jest najważniejszym szlakiem wędrówkowym zidentyfikowanym w skali kraju.
– Będziemy prowadzić ożywione dyskusje ze wszystkimi stronami zainteresowanymi inwestycją. Wierzymy, że uda się ich przekonać o tym, że projekt przekopu jest kluczowy dla naszego kraju, a także bezpieczny dla środowiska – zapewniał Marek Gróbarczyk. 
Minister podkreślił, że szacowany koszt inwestycji ocenia na około 800 mln zł. Budowa kanału będzie finansowana wyłącznie ze środków budżetu państwa – zapowiedział. Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Tadeusz Hatalski podkreślił, że dla planowanej inwestycji zlokalizowanej w Nowym Świecie długość kanału przez Mierzeję Wiślaną wyniosłaby 1,3 km, a podejściowy tor od strony morza miałby głębokość 5,5 metra.
Po raz pierwszy zaprezentowano wizualizację 2 mostów zwodzonych, które zapewnią stałą komunikację na Mierzei. Droga nad kanałem miałaby być zbudowana na podobieństwo ronda. W momencie otwarcia jednego mostu, gdy statek wpływałby do śluzy, drugi most zwodzony wciąż pozostawałby zamknięty, zapewniając możliwość przejazdu mieszkańcom Krynicy Morskiej i turystom. Podobnie sytuacja wyglądałaby, gdyby statek opuszczał śluzę, wpływając do Zalewu Wiślanego. Wówczas ruch samochodów zostałby przekierowany automatycznie na drugi most.
Projekt_kanalu_przez_mierzeje
Foto: mat.pras. gospodarka morska.pl