WARSZAWA: 06:20 | LONDYN 04:20 | NEW YORK 23:20 | TOKIO 13:20

Gwarancje KUKE na budowę promów dla spółki Polskie Promy

Dodano: 22 kw. 2022, 20:22

Jak poinformowała Polska Agencja Prasowa, 22 kwietnia w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A. im. J. Piłsudskiego S.A. podpisano umowę, zgodnie z którą stocznia otrzyma od KUKE limit gwarancyjny w wysokości 60 mln euro, związany z realizacją kontraktu na budowę trzech promów typu Ro-Pax dla spółki Polskie Promy.

Realizacja kontraktu na budowę promów Ro-Pax nabiera tempa i nie ukrywamy, że wsparcie KUKE jest tu kluczowe. Dzięki gwarancjom należytego wykonania kontrakt się uprawomocnił, a dzięki uzyskanym gwarancjom płatniczym, możemy liczyć na zapewnienie niezbędnego finansowania w bankach, które z kolei jest niezbędne do obsługi kontraktów z dostawcami i podwykonawcami. Zabezpieczyliśmy już dostawy systemów energetycznych i napędu na te jednostki, a sam projekt prowadzony jest zgodnie z założonym harmonogramem, co oznacza, że pierwsza jednostka ma być przekazana armatorowi w 2025 roku – powiedział Polskiej Agencji Prasowej, prezes zarządu Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A. Michał Habina.

Cieszymy się, że możemy uczestniczyć w tak istotnym przedsięwzięciu, wspierając ten konkretny projekt Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A i po raz kolejny polski przemysł stoczniowy. Dzięki wykorzystaniu rozwiązań z nowego systemu wsparcia eksportu, udało nam się wspólnie wypracować taką strukturę transakcji, która zapewnia finansowanie na każdym etapie budowy jednostek umożliwiając bezpieczne i niezakłócone wykonanie kontraktu. Przejmując na siebie znaczną część ryzyka, czynimy transakcję mniej ryzykowną i zachęcamy krajowe banki do szerszego otwarcia się na finansowanie branży stoczniowej, która dotąd była traktowana przez nie z dużą ostrożnością. A mamy przecież doskonałe technologie, świetnych fachowców, zaufanie zachodnich armatorów i potencjał, by budować więcej. Tymczasem problemem jest zdobycie stosownego finansowania w postaci gwarancji i kredytów. Oby nasze nowe rozwiązania oraz sam program Batory zmieniły tę sytuację na dobre – powiedział PAP prezes zarządu KUKE Janusz Władyczak.

Promy o długości 195,6 m szerokości 31,6 m i długości linii ładunkowej 4 100 m będą napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym. Jednostki będą wyposażone w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znacznie usprawni manewrowanie w portach. Prędkość maksymalna jednostek wyniesie 19 węzłów. Jednorazowo prom zabierze na pokład 400 pasażerów i 50 członków załogi.

Źródło PAP