Dodano: 17 sty 2022, 10:08
W sierpniu 2023 zakończą się prace, których efektem będzie poszerzenie Kanału Sueskiego. Decyzję o poszerzeniu tej niezwykle ważnej drogi wodnej podjęto po zablokowaniu kanału przez kontenerowiec „Ever Given” w marcu 2020 roku – wówczas u wejść do kanału utknęły 422 statki z 26 mln ton ładunku.
Według informacji Suez Canal Authority podczas blokady kanału, każdego dnia Egipt tracił 12-15 mln dolarów. W związku z tym, Suez Canal Authority domagał się 916 mln dolarów odszkodowania, później obniżył swoje oczekiwania do kwoty 550 mln dolarów. Ta suma miała pokryć straty związane z opłatami tranzytowymi i zniszczeniem szlaku wodnego.
Aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości Zarząd Kanału Sueskiego postanowił przyspieszyć prace związane z budową drugiej nitki w części południowej kanału i poszerzyć niektóre odcinki pierwszej.
Suez Canal Authority spodziewa się, że nakłady na przebudowę częściowo się zwrócą dzięki zaplanowanemu na luty wzrostowi opłat tranzytowych za skorzystanie z kanału. 6-procentowa podwyżka opłat za tranzyt nie będzie dotyczyć statków wycieczkowych i gazowców.
O ciekawej historii Kanału Sueskiego pisałem tutaj: https://www.infomare.pl/kanaly-sueski-panamski-i-trasa-polnocna-skrocenie-czasu-zeglugi-rozbudzone-nadzieje-i-wielkie-problemy/