WARSZAWA: 11:32 | LONDYN 09:32 | NEW YORK 04:32 | TOKIO 18:32

„Krynica” – pierwszy statek o konstrukcji całkowicie spawanej

Dodano: 07 mar 2024, 18:05

8 marca 1958 roku w Stoczni Szczecińskiej zwodowano drobnicowiec „Krynica”. Był to pierwszy zbudowany w Szczecinie statek o całkowicie spawanej konstrukcji (wcześniej kadłuby statków były nitowane lub tylko częściowo spawane).
Statek zbudowany dla Polskich Linii Oceanicznych miał pływać w rejonie Morza Śródziemnego i Czarnego lub w kierunku południowoamerykańskim, jednak od początku został skierowany na szlak północnoamerykański.
16 stycznia 1961 roku na pokładzie „Krynicy” zostały przewiezione z Bostonu do Gdyni skarby wawelskie (m.in. arrasy) ewakuowane w 1939 roku z Krakowa.
W barwach PLO jednostka była eksploatowana przez 20 lat, do 1978 roku, kiedy została sprzedana firmie Polamerican Steamship i zmieniła nazwę na „Krystina F”.
W 1981 roku statek ponownie zmienił właściciela, a na kadłubie pojawiła się nazwa „Big Orange”.
Po 26 latach służby na morzu, w 1984 roku jednostkę zezłomowano w tajwańskiej stoczni Shyeh Sheng Huat.

Podstawowe dane techniczne:

nośność: 5348 DWT
długość całkowita 124,15 m
szerokość: 16,5 m
zanurzenie: 6,5 m
załoga: 34 osoby
Liczba miejsc pasażerskich: 12