WARSZAWA: 01:36 | LONDYN 23:36 | NEW YORK 18:36 | TOKIO 08:36

Legendarny rudowęglowiec „Sołdek” będzie remontowany

Dodano: 18 paź 2020, 16:49

Pierwszy statek zbudowany całkowicie w polskiej stoczni w powojennej historii polskiego przemysłu okrętowego, rudowęglowiec s/s „Sołdek” będzie wyremontowany.
Prace zostaną wykonane w Gdańskiej Stoczni Remontowa S.A. Stoczniowcy wymienią fragmenty blach oraz część nitów. Jednostka otrzyma nową instalację elektryczną przeprowadzone będą także prace konserwacyjno-malarskie. Prace w stoczni potrwają około miesiąca.
Po remoncie otwarta dla zwiedzających zostanie znajdująca się w części dziobowej ładownia nr 2, dzięki temu statek zyska ok 150 m kw. powierzchni wystawienniczej.
3 kwietnia 2020 roku minęły 72 lata od chwili położenia stępki pod pierwszy statek zbudowany całkowicie w polskiej stoczni w powojennej historii polskiego przemysłu okrętowego, rudowęglowiec s/s „Sołdek”. Na patrona statku wybrano Stanisława Sołdka, przodownika pracy, trasera ze Stoczni Gdańskiej. Matką chrzestną pierwszego polskiego statku została jego żona, Helena. Statek budowany był w technologii nitowano-spawanej, Symboliczny nit rozpoczynający budowę wbił ówczesny minister żeglugi, Adam Rapacki.
6 listopada 1948 roku odbyło się uroczyste wodowanie statku, a po 570 dniach budowy, 21 października 1949 roku na statku uroczyście podniesiono polską banderę. „Sołdek” był pierwszym statkiem po II wojnie światowej zbudowanym całkowicie w polskiej stoczni. Budową „Sołdka” kierował nestor polskich okrętowców inż. Jerzy Doerffer.
22 października 1949 roku „Sołdek” wyruszył w swój pierwszy rejs z Gdańska do Szczecina, gdzie 25 października 1949 roku odbyła się uroczystość podniesienia bandery. Już następnego dnia, 26 października 1949 roku, statek wypłynął z węglem do Belgii.
Przez 31 lat eksploatacji „Sołdek” odbył 1479 podróży przewożąc 3,5 mln ton ładunków i zawijając do ponad 60 portów. Statek w czynnej służbie „przeżył” swojego patrona bowiem Stanisław Sołdek- przodownik pracy, traser ze Stoczni Gdańskiej, którego imię nosi rudowęglowiec zmarł w roku 1970.

W swój ostatni rejs statek wyruszył w grudniu 1980 roku z ładunkiem 2200 ton węgla ze Szczecina do duńskiego portu Odensee. Po zakończeniu służby decyzją ówczesnego dyrektora Polskiej Żeglugi Morskiej, Ryszarda Kargera, w której barwach armatorskich pływał „Sołdek”, statek przekazano Muzeum Narodowemu w Szczecinie. Miał cumować przy Wałach Chrobrego w Szczecinie pełniąc funkcję pływającego muzeum. Niestety, szczecińskie muzeum nie miało pomysłu na zagospodarowanie parowca i statek niszczał cumując w porcie.
13 kwietnia 1981 roku „Sołdka” przeholowano do Gdańska. W sierpniu 1984 roku rozpoczęto przystosowywanie statku do funkcji pływającego muzeum. Uroczyste otwarcie dla zwiedzających odrestaurowanej jednostki nastąpiło 17 lipca 1985 roku. Mimo, że statek cumuje w Gdańsku, napis Szczecin jako nazwa portu macierzystego widnieje na rufie do dziś.

„Sołdek” w liczbach:

Długość całkowita: 87 m, szerokość: 12,3 m zanurzenie: 5,3 m
Napęd główny – 4 – cylindrowa maszyna parowa systemu Lentza o mocy 1300 KM (956 kW) produkcji huty ZUT Zgoda w Świętochłowicach Parowiec osiągał prędkość – do 10 węzłów.
Załoga: 28 osób
Nośność: 2 540 ton
W ciągu 31 lat i 65 dni eksploatacji statek przewiózł łącznie ponad 3,5 mln ton węgła i rudy. Zawijał do 65 portów.

Tekst i fot. Wojciech Sobecki