WARSZAWA: 14:45 | LONDYN 12:45 | NEW YORK 07:45 | TOKIO 21:45

LNG ze Świnoujścia do Estonii

Dodano: 14 mar 2017, 22:06

Skroplony gaz ziemny ze świnoujskiego Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego ładowany jest na cysterny drogowe i transportowany do Estonii. Służy jako paliwo do promów wybudowanych w 2015 roku w polskiej stoczni w Gdańsku.
W terminalu w dni robocze odbywa się załadunek LNG na cysterny drogowe. W zależności od zamówień, w ciągu 12 godzin do różnych miejsc wyjeżdża do kilkunastu autocystern każdego dnia. Natomiast samochodów transportujących skroplony gaz ziemny do Estonii jest od kilka, do maksymalnie kilkunastu w tygodniu.
– Załadunek odbywa się na podstawie wcześniej uzgodnionych harmonogramów – wyjaśnia Tomasz Pietrasieński, rzecznik spółki GAZ-SYSTEM.
Stąd nie ma problemu kolejek, za wyjątkiem sytuacji niewynikających z pracy terminalu, jak np. korki na drogach. Średni czas załadunku to około godzina.
Cysterny opuszczające terminal muszą pokonać do Estonii aż 1600 kilometrów. Powodem, dla którego odbiorcy wybierają surowiec ze świnoujskiego terminalu jest wysoka jakość paliwa.
Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. jest spółką strategiczną dla polskiej gospodarki, odpowiedzialną za przesył gazu ziemnego oraz zarządzanie najważniejszymi gazociągami w Polsce. GAZ-SYSTEM S.A. jest też właścicielem spółki Polskie LNG S.A., która została powołana do budowy terminalu skroplonego gazu ziemnego LNG w Świnoujściu.
W ramach programu inwestycyjnego 2015 – 2025 GAZ-SYSTEM S.A. planuje wybudować ponad 2000 km nowych gazociągów w zachodniej, południowej i wschodniej części Polski. Dalsza rozbudowa krajowej sieci przesyłowej, w tym powstanie nowych gazociągów w ramach Korytarza Gazowego Północ-Południe, a także budowa połączeń międzysystemowych z Litwą, Słowacją i Czechami, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i będzie stanowić istotny wkład w rozwój europejskiego systemu przesyłowego.
W latach 2009 – 2015 GAZ-SYSTEM S.A. zrealizował plan inwestycyjny polegający na budowie ponad 1200 km nowych gazociągów przesyłowych w północno-zachodniej i środkowej Polsce. Inwestycje zrealizowane przez spółkę oraz usługa fizycznego i wirtualnego rewersu na gazociągu jamalskim pozwoliły na znaczne zwiększenie technicznych możliwości importowych z kierunku innego niż wschodni.

Fot. Wojciech Sobecki