WARSZAWA: 02:42 | LONDYN 00:42 | NEW YORK 19:42 | TOKIO 09:42

Morskie historie: 31 lat temu Stocznia Szczecińska przekazała niemieckiemu armatorowi pierwszy kontenerowiec z serii B 183 „KAIRO”

Dodano: 23 gru 2022, 11:02

W 1989 roku Stocznia Szczecińska odkupiła od niemieckiej stoczni Rickmer’s Werft projekt techniczny kontenerowca o pojemności 1000 TEU. Projekt zaadoptowano do możliwości technicznych i technologicznych stoczni. W nomenklaturze Stoczni Szczecińskiej statki budowane według tego projektu oznaczono symbolem B 183.

Stępkę pod budowę pierwszego kontenerowca z serii B 183 położono 12 października 1990 roku, wodowanie odbyło się 14 marca 1991 roku.
Statek o nazwie „KAIRO” przekazano niemieckiemu armatorowi 24 grudnia 1991 roku. W tym czasie sytuacja stoczni była bardzo trudna, dlatego od położenia stępki do przekazania statku armatorowi minęło aż 14 miesięcy.
W latach 1991-1997 Stocznia Szczecińska przekazała armatorom 27 kontenerowców typu B 183 budowanych w czterech seriach. Statki miały 149,7 m długości, 22,94 m szerokości i 8,27 m zanurzenia. Załoga liczyła 24 osoby. Jednostki mogły jednorazowo przewozić 1012 kontenerów.
Był to jeden z hitów eksportowych stoczni o czym świadczy liczba wybudowanych jednostek.
W ramach umowy międzypaństwowej kontenerowce typu B 183 miały być budowane przez stocznie w Wietnamie. Takim statkiem był „Visashin Mariner” – pierwszy z czterech kontenerowców budowanych w Wietnamie. Dla wietnamskiej stoczni Bach Dang Shipyard Stocznia Szczecińska wykonała projekt oznaczony symbolem PP-001. Był to kontenerowiec o pojemności 600 TEU. Mimo pomocy Stoczni Szczecińskiej budowa jednostek w Wietnamie napotykała na spore trudności.

Kursy walut

Średnie kursy walut NBP z: data

1 EUR - 1 USD -
1 CHF - 1 GBP -

Redakcja i reklama

Jezeli chcesz się z nami skontaktować lub nawiązać współpracę skorzystaj z formuarza
» kontakt

Wszystkie prawa zastrzeżone INFOMARE.pl

Realizacja portalu: Agencja Interaktywna KULIKOWSKI-IT.pl Projektowanie stron internetowych Szczecin