Dodano: 30 wrz 2022, 10:12
30 września 1960 roku Stocznia Szczecińska przekazała indonezyjskiemu armatorowi P.T. Pelajaaran National Indonesia statek towarowo-pasażerski m/s „Sapudi”.
Była to zmodernizowana wersja drobnicowca oznaczonego symbolem B 59, który na życzenie armatora przekonstruowano z klasycznego statku towarowego na jednostkę towarowo-pasażerską. Tak zmodernizowane statki (w sumie zbudowano cztery jednostki) nazywano pielgrzymowcami ponieważ miały wozić pielgrzymów do Mekki.
Statki miały 114 metrów długości, 14,7 m szerokości i oprócz 73 członków załogi mogły jednorazowo przewieźć 512 pasażerów. Głównym budowniczym tych jednostek był mój kolega ze Stoczni Szczecińskiej, niezapomniany kompan rozmów i „skarbnik” stoczniowych historii, Zbigniew Anosowicz.
Pierwszy statek „Sapudi” odprowadziła do Indonezji polska załoga, mechanikiem gwarancyjnym był jego wcześniejszy budowniczy, Zbigniew Anosowicz.
Warto przypomnieć, że statki B 59 powstawały w okresie, kiedy dyrektorem stoczni był legendarny Henryk Jendza.