WARSZAWA: 10:00 | LONDYN 08:00 | NEW YORK 03:00 | TOKIO 17:00

Pierwszy w Polsce terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych powstanie w Świnoujściu

Dodano: 21 maj 2023, 17:56

Na przełomie 2024 i 2025 roku w porcie w Świnoujściu rozpocznie pracę pierwszy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w Europie terminali instalacyjnych dla morskich farm wiatrowych. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. oraz spółka ORLEN Neptun przedstawiły informację na temat postępów inwestycji. W konferencji prasowej zorganizowanej na terenie inwestycji uczestniczyli: wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk i wiceminister klimatu i środowiska Małgorzata Golińska.

– Naszym zadaniem jest szczególna dbałość o bezpieczeństwo energetyczne. Bez alternatywnych źródeł energii, uzyskanie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa nie jest możliwe, dlatego tak ważne są farmy wiatrowe – mówiła wiceminister klimatu i środowiska, Małgorzata Golińska.
Budowa terminalu składa się z dwóch części: hydrotechnicznej, za którą odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście i lądowej, realizowanej przez ORLEN Neptun. W ramach prac realizowanych przez ZMPSiŚ powstają dwa nowe nabrzeża oraz pogłębiony zostanie tor wodny na odcinku od obrotnicy Mieleńskiej do nowego terminala. W części lądowej- za którą odpowiada ORLEN Neptun, powstaną nowe powierzchnie składowe dla elementów morskich turbin wiatrowych takich jak wieże, łopaty i gondole, o łącznej powierzchni około 17ha, infrastruktura komunikacyjna, a także nowy budynek administracyjno –biurowy.
Terminal instalacyjny w Świnoujściu będzie jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Każde z dwóch dostępnych nabrzeży pozwoli na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1000 ton. Długość nabrzeży umożliwi operowanie największym specjalistycznym statkom typu jack-up, przeznaczonym do instalacji turbin o mocy 15MW i większych. 

Zgodnie z założeniami, terminal w pierwszej kolejności posłuży do instalacji komponentów farmy Baltic Power, a następnie do realizacji kolejnych inwestycji na Bałtyku. Z uwagi na dogodne położenie, port w Świnoujściu będzie mógł oferować obsługę nie tylko polskich inwestycji, ale również prowadzonych na wodach niemieckich, szwedzkich i duńskich.
Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, Krzysztof Urbaś poinformował, że rok temu wartość inwestycji szacowano na około 400 mln zł, ale obecnie, ze względu na spadek cen stali, koszty związane z budową mogą być mniejsze i wynieść ok. 320 mln zł.
– Ostateczna cena może się oczywiście zmienić, bo wielu czynników nie jesteśmy w stanie przewidzieć – powiedział Urbaś.

Wkrótce powinien zostać ogłoszony przetarg na wykonawcę inwestycji. Budowa terminalu w Świnoujściu to ogromna szansa na rozwój całego regionu zachodniopomorskiego. Badania pokazują, że jedno miejsce pracy w porcie generuje osiem miejsc pracy w przemyśle okołoportowym. Terminal ma więc szansę stać się gospodarczym kołem zamachowym nie tylko dla Świnoujścia, ale dla całego regionu zachodniopomorskiego.