WARSZAWA: 11:28 | LONDYN 09:28 | NEW YORK 04:28 | TOKIO 18:28

Najstarszy wycieczkowiec świata prawdopodobnie nie trafi na złom !

Dodano: 03 lut 2023, 11:19

Najstarszy na świecie statek wycieczkowy- zbudowana w 1948 roku w stoczni w Goeteborgu „ASTORIA” nie trafi na złom.
Statek ma 160 metrów długości, 21 metrów szerokości i może jednorazowo zabrać na pokład ponad 550 pasażerów. Jednostka pływa pod banderą portugalską.
Jak podaje „Trade Winds” właściciel najstarszego na świecie oceanicznego wycieczkowca zaprzecza, jakoby statek miał zakończyć swoją 75-letnią karierę w stoczni złomowej. Rzecznik obecnego właściciela -firmy Roundtable LLC – twierdzi, że doniesienia brokerów o sprzedaniu „ASTORII” na złom są nieprawdziwe.
Wprawdzie Międzynarodowy Rejestr Statków napisał, że „ASTORIA” jest przeznaczona do złomowania, jednak okazuje się, że prowadzone są rozmowy w sprawie dalszej odsprzedaży jednostki.

Astoria

„ASTORIA” (wówczas jeszcze pod nazwa Stockholm) wypłynęła w swój pierwszy rejs w lutym 1948 roku, stając się pierwszym na świecie nowo zbudowanym po wojnie statkiem pasażerskim. 25 lipca 1956 roku w kadłub kursującego między Europą a Stanami Zjednoczonymi włoskiego transatlantyka „Andrea Doria” wbił się
dziobem statek pasażerski „Stockholm”. W katastrofie zginęły 52 osoby, 1662 pasażerów i członków załóg udało się uratować.
Najwięcej rozbitków – ponad 700 – uratował wracający z Ameryki do Europy francuski statek pasażerski „Île de France”. Uszkodzony „Stockholm” z ponad 500 rozbitkami na pokładzie dotarł do Nowego Jorku.
Była to jedna z pierwszych tzw. „kolizji radarowych”, czyli takich, w których nawigatorzy obu jednostek widzieli na radarach znajdujące się na kolizyjnym kursie statki, a mimo to doszło do zderzenia.
Wiadomo, że w chwili katastrofy „Andrea Doria” płynął w gęstej mgle ze zbyt dużą prędkością, co dodatkowo komplikowało sytuację.
Nie udało się ostatecznie ustalić kto wykonał błędny manewr: czy był to kapitan „Andrea Dorii”, Piero Calamai, czy prowadzący „Stockholm” trzeci oficer Ernest Carstens-Johanssen.

Proces sądowy, który toczył się w USA między armatorami nie zakończył się ustaleniem sprawcy kolizji. Ostatecznie armatorzy zrezygnowali z wzajemnych roszczeń i wspólnie założyli fundusz na rzecz ofiar katastrofy.
„Stockholm” po wielu przebudowach i zmienioną nazwą „ASTORIA” pływa po morzach do dnia dzisiejszego. W 1960 roku statek kupiła nieistniejąca już Niemiecka Republika Demokratyczna, aby woził turystów do portów krajów socjalistycznych pod nazwą „Voelkerfreundschaft („Przyjaźń Narodów). Pod taką nazwą statek
odwiedzał również polskie porty.
„Volkerfreundschaft” został sprzedany w 1985 roku firmie zarejestrowanej w Panamie, która wyczarterowała go rządowi norweskiemu, który wykorzystywał jednostkę jako statek koszarowy w Oslo dla osób ubiegających się o azyl w Norwegii.
Kolejnym właścicielem była włoska firma Starlauro, która nabyła statek w 1989 roku z zamiarem przebudowy na wycieczkowiec. Żadnych prac nie przeprowadzono bowiem Starlauro odsprzedała jednostkę innej włoskiej firmie Nina di Navigazione i dopiero nowy właściciel dokonał całkowitej przebudowy zmieniając jednocześnie nazwę na „Italia Prima”. Później statek pływał jeszcze w barwach Classic International Cruises jako „Athena”.
W 2021 roku włascicielem statku została firma Roundtable, która nabyła „Astorię” z zamiarem wykorzystania jako statku wycieczkowego. Ostatecznie firma wycofała się z tych planów i skierowała jednostkę do ponownej sprzedaży.
-Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby statek nie został sprzedany na złom – powiedział rzecznik Roundtable.
W 2017 roku, podczas rejsu po Bałtyku statek odwiedził Szczecin i z tej wizyty pochodzą publikowane zdjęcia.

Athena