WARSZAWA: 17:31 | LONDYN 15:31 | NEW YORK 10:31 | TOKIO 00:31

Nietypowy ładunek zmierza do portu w Świnoujściu

Dodano: 30 wrz 2020, 22:23

Mieszkańcy Świnoujścia, turyści i kibicujący budowie tunelu pod Świną niemal codziennie sprawdzają portal marinetraffic.com śledząc położenie statku „Da Chang”, na którego pokładzie od paru tygodni płynie do Polski TBM (Tunel Boring Machine) czyli maszyna, która wydrąży tunel w Świnoujściu.
Żadna inwestycja w Świnoujściu nie cieszy się tak ogromnym zainteresowaniem, jak wyczekiwana od dekad budowa stałej przeprawy pod Świną, łączącej wyspy Uznam i Wolin, co umożliwi wreszcie połączenie centrum Świnoujścia z resztą Polski.
Wykorzystując historycznie niski poziom pokrywy lodowej na Morzu Arktycznym armator wybrał dla statku pływającego pod banderą Hong Kongu tak zwane Przejście Północno-Wschodnie stanowiące najkrótszy szlak żeglugowy łączący europejską część Rosji z Dalekim Wschodem.
Płynący z Chin „Da Chang” w Świnoujściu powinien pojawić się już w przyszłym tygodniu (około 8-10 października) i zacumować przy nabrzeżu miejskim numer 87, w niewielkiej odległości od komory startowej, czyli miejsca wlotu do tunelu od strony wyspy Uznam.
Statek wyposażony jest we własne dźwigi, więc sam powinien sobie poradzić z rozładunkiem ważącej 2740 ton maszyny. Rozładunek wraz z procedurą celną może potrwać około 14 dni.

Montaż maszyny zajmie 2-3 miesiące. Drążenie tunelu rozpocznie się wiosną przyszłego roku, a do szybu końcowego na wyspie Wolin TBM dotrze po około pięciu miesiącach. Tunel ma być gotowy we wrześniu 2022 roku.
Po złożeniu TBM będzie miała długość 101 metrów, co odpowiada wysokości Hansa Tower w Szczecinie, waga 2740 ton jest równa masie 137 wagonów kolejowych. Po zakończeniu budowy tunel w Świnoujściu mierzyć będzie 1,44 km i będzie najdłuższym tego typu obiektem w Polsce.
Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem Świny to ok. 38 m.p.p.m. Koszt budowy to prawie miliard złotych.

Tunel ma znaczenie strategiczne w kontekście planów rozwojowych Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA wobec portu w Świnoujściu i jego rozbudowy o głębokowodny terminal kontenerowy i dostosowanie Terminalu Promowego do obsługi transportu intermodalnego. Jest też zwieńczeniem budowy ostatniego odcinka drogi S3, która służy poprawie dostępu drogowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu.
W porcie w Świnoujściu funkcjonuje jeden z największych w Polsce terminal obsługujący suche ładunki masowe, głównie węgiel i rudę oraz terminal promowy, który jest liderem przewozów promowych do Skandynawii. W Świnoujściu powstał także terminal specjalizujący się w przeładunkach towarów rolno- spożywczych oraz terminal LNG, który dostawami z Kataru, USA i Norwegii gwarantuje Polsce bezpieczeństwo energetyczne.