WARSZAWA: 05:39 | LONDYN 03:39 | NEW YORK 22:39 | TOKIO 12:39

Norwegowie zbudują pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany czystym amoniakiem

Dodano: 05 gru 2023, 7:57

Norweskie firmy Yara Clean Ammonia, North Sea Container Line i Yara International zbudują pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany czystym amoniakiem.

„Yara Eyde”, bo tak będzie nazywał się statek, będzie woził towary między Oslo, Porsgrunn, Hamburgiem i Bremerhaven.
– „Yara Eyde” będzie pierwszym na świecie kontenerowcem, zasilanym czystym amoniakiem i wejdzie do eksploatacji jeszcze przed zrealizowaniem kluczowych dla żeglugi celów klimatycznych, których osiągnięcie zaplanowano na rok 2030 – powiedział Svein Tore Holsether, prezes i dyrektor generalny Yara International.
Nawozy produkowane w norweskim Porsgrunn będą wysyłane do Niemiec statkami zasilanymi amoniakiem, co ograniczy emisję CO 2 do atmosfery o 11 000 ton rocznie.
– Aby odnieść sukces w dekarbonizacji żeglugi, w ciągu następnej dekady technologie niskoemisyjne muszą zostać wprowadzone na skalę komercyjną. Konieczne jest zachęcanie przewoźników do wybierania paliwa niskoemisyjnego” – mówi Magnus Krogh Ankarstrand, prezes Yara Clean Ammonia.
Yara Clean Ammonia AS i North Sea Container Line AS tworzą spółkę joint venture w celu budowy statku „Yara Eyde”. Operatorem statku będzie NCL Oslofjord AS.
Celem spółki joint venture jest stanie się pierwszym na świecie operatorem liniowym, korzystającym wyłącznie z kontenerowców napędzanych amoniakiem.
– Ten wyjątkowy projekt stanowi ważny krok w kierunku zeroemisyjnych łańcuchów dostaw dla firmy Yara i pokazuje, że czysty amoniak będzie w stanie zapewnić opłacalny i przyjazny dla środowiska transport morski. „Yara Eyde” pokaże możliwość wykorzystania amoniaku jako paliwa morskiego – dodał Magnus Krogh Ankarstrand, prezes Yara Clean Ammonia.

Operator „Yara Eyde” – firma North Sea Container Line jest wiodącym operatorem, łączącym porty kontynentalnej Europy z zachodnią i północną Norwegią.
Realizując misję, której celem jest dbałość o środowisko naturalne, w czerwcu 2022 roku armator zamówił dwa kontenerowce o pojemności 1 300 TEU, zasilane metanolem. Statki, które będą pływały wzdłuż wybrzeży Norwegii, powinny wejść do eksploatacji w przyszłym roku.