WARSZAWA: 20:50 | LONDYN 18:50 | NEW YORK 13:50 | TOKIO 03:50

Opóźnienia przy budowie nowych promów dla CalMac Ferries

Dodano: 16 lis 2017, 21:26

Początkowo wydawało się, że pierwszy z nowych promów dla CalMac Ferries wypłynie na trasę już w przyszłym roku. Tak brzmiały dotychczasowe zapowiedzi. Wiele wskazuje na to, że termin ten nie zostanie dotrzymany.
Zgodnie z zapewnieniami, które pojawiały się do tej pory, pierwsza z nowych jednostek, powstających dla CalMac Ferries w stoczni Ferguson Marine Engineering, miała zostać oddana do eksploatacji w II połowie 2018 r. Najczęściej podawane terminy przypadały na miesiące letnie. Teraz już wiadomo, że zapowiadane wcześniej daty nie zostaną dotrzymane.
Statek Glen Sannox – tak brzmi nazwa pierwszego z nowych promów budowanych – jest bardzo wyczekiwany przez mieszkańców Arran. To właśnie tę znajdującą się w zatoce Firth of Clyde wyspę ma obsługiwać jednostka. Jak wyjaśniła Nicola Sturgeon, szefowa szkockiego rządu, obecnie prawdopodobnym terminem oddania do eksploatacji pierwszego promu jest zima 2019 roku. Choć już w przyszłym tygodniu prom ma zostać zwodowany, przedstawiciele stoczni przekazali szkockim władzom stosowną informację o poślizgu w dostawie.
„Jesteśmy zawiedzeni tymi opóźnieniami, które wynikają z wyzwań będących efektem specyfikacji statków” – powiedział Jim McColl ze stoczni Ferguson Marine Engineering. Jak dodano, powstałe trudności są związane z unikatowym projektem nowych statków, które mają być wyjątkowe pod względem zastosowanych rozwiązań. Dzięki nim oba promy będą bardzo przyjazne dla środowiska.
Rozczarowania z powodu przesunięć w harmonogramie dostaw promów nie kryje minister transportu w szkockim rządzie, Humza Yousaf, który wyraził nadzieję, że kolejny termin zostanie już dotrzymany.
Oba promy, które powstają dla CalMac Ferries w stoczni Ferguson, będą miały po 102 metry długości. Będą też pierwszymi promami wykorzystywanymi w Wielkiej Brytanii na regionalnych połączeniach, korzystającymi z napędu typu duel-fuel, co oznacza, że będą mogły być napędzane zarówno ekologicznym paliwem LNG, jak i tradycyjnym paliwem okrętowym. Zostaną wyposażone w jednostki napędowe, które dostarczy fiński koncern Wärtsilä. Wartość umowy sięga 97 milionów funtów.

PromySkat