Dodano: 28 paź 2021, 7:43
W stoczni złomowej Alang w Indiach w tym roku zezłomowano aż 14 pełnomorskich wycieczkowców.
14 cruiserów w jednym roku to tyle ile w Alang pojawiło się łącznie w latach 2011-2020. Z powodu pandemii sytuacja na rynku wycieczkowców jest bardzo trudna. Statki nie mają zatrudnienia więc armatorzy aby odzyskać chociaż część pieniędzy sprzedają jednostki na złom. Od listopada 2020 do października 2021 do Alang trafiło 14 cruiserów i jest to zdecydowany rekord. Biorąc pod uwagę ten wskaźnik cruisery stanowią teraz około 10% wszystkich statków, jakie dotarły na plaże Alang do rozbiórki. Wśród jednostek, które trafiły na złom były między innymi MV Roger (rok budowy 1973, dł. całkowita 122 m, szer. 22 m) i MV Bluefort (rok budowy 1979, dł. całkowita 141 m, szer. 20 m) a więc jednostki wiekowe, którym trudno byłoby konkurować na dzisiejszym bardzo konkurencyjnym rynku cruiserów.
Największym zezłomowanym w Alang cruiserem był MV Karnika (rok budowy 1990, dł. całkowita 245 m szer. 42 m).
Być może ustanowiony od listopada 2020 do października 2021 rekord nie zostanie pobity, ponieważ rynek wycieczkowy powoli wraca do normy.
Przypomnijmy, że z powodu pandemii problemy miały również stocznie złomowe. Kilka miesięcy temu dostawy tlenu do stoczni zostały wstrzymane, ponieważ dostawy zostały przekierowane do ratownictwa medycznego. jak napisano: „Syczące pochodnie gazowe, które przecinały najpotężniejsze statki w stoczni złomowej Alang w Gujarat zgasły”. Teraz prawdopodobnie sytuacja się unormowała.
Pierwszym wycieczkowcem, należącym do potężnej grupy Carnival Corporation, który trafił na złom z powodu pandemii koronawirusa, był zbudowany w 1990 roku „Carnival Fantasy”. Statek, którego matką chrzestną była żona byłego prezydenta Finlandii, zabierał na pokład 2 700 pasażerów.