WARSZAWA: 14:28 | LONDYN 12:28 | NEW YORK 07:28 | TOKIO 21:28

Podsumowanie roku 2019 w portach w Szczecinie i Świnoujściu

Dodano: 28 sty 2020, 16:27

28 stycznia br. na specjalnej konferencji prasowej Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podsumował rok 2019 pod względem przeładunków, inwestycji oraz utrzymania infrastruktury portowej. Jak wynika z przedstawionych danych, zespół portów Szczecin-Świnoujście obsłużył w ubiegłym roku 32 174,8 tys. ton ładunków. W roku 2018 towarów było o 3,3% więcej -33 257,4 tys. ton. Do portów zawinęły 8872 statki, o 514 więcej niż w roku 2018.
Największe wzrosty obrotów odnotowano w przeładunkach zbóż (+19%) oraz paliw (+11%) w tym LNG (+22%). Znaczący wzrost przeładunków zbóż wynikał przede wszystkim ze zwiększonego eksportu pszenicy oraz śruty rzepakowej. W roku 2019 do terminalu LNG w Świnoujściu zawinęło 30 statków (17 jednostek z Kataru, 10 z USA i 3 z Norwegii), które przywiozły 2 406,8 tys. ton ładunku.
W porównaniu do roku 2018 spadły przeładunki węgla (-9% ), rudy (-29,6%), drobnicy (-3,1%) oraz kontenerów (-6,5%)
Znaczący spadek przeładunków rudy wynikał przede wszystkim z pogłębiającej się recesji na rynku producentów stali. Taki stan rzeczy związany był z napływem do Europy dużych ilości taniej stali z Chin i Rosji, co spowodowało konieczność ograniczenia produkcji przez huty w Polsce oraz w Czechach i na Słowacji. Spadek produkcji stali przełożył się na zmniejszone zapotrzebowanie na węgiel i stąd spadek obrotów tego surowca w zachodniopomorskich portach.
56% przeładowywanego w portach w Szczecinie i Świnoujściu węgla pochodzi z Australii, USA, Kanady, Kolumbii i Mozambiku. Pozostałe 44% stanowi węgiel z Rosji.
Ponad połowę obsłużonych towarów obsłużonych w portach stanowiła drobnica (54,4%) pozostałe 45,6% to towary masowe suche i płynne.
Jeśli chodzi o strukturę transportu zaplecza, zdecydowana większość towarów aż 62% obsługiwana jest z wykorzystaniem transportu samochodowego. 28% obsługuje kolej i tylko 1,4 % żegluga śródlądowa.
Plan inwestycyjny ZMPSiŚ SA zakłada wydatkowanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu na poprawę infrastruktury portowej kwoty prawie 1,5 mld złotych. W Szczecinie modernizowane są nabrzeża w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego. Ich parametry będą dostosowane do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin 12,5 m.
W Świnoujściu rozbudowywany jest terminal promowy. Celem inwestycji jest zwiększenie obsługi transportu intermodalnego oraz stworzenie możliwości do przyjmowania największych promów, jakie wpływają na Bałtyk. Z pewnością poszerzeniem oferty przeładunkowej obu portów będzie budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu oraz rozbudowa terminalu LNG.
Na zwiększenie konkurencyjności portów w Szczecinie i Świnoujściu znacząco wpłynie realizowane przez administrację morską pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości technicznej 12,5 m. Ważna dla kondycji zachodniopomorskich portów jest także rozbudowa trasy S3, modernizacja szlaków kolejowych oraz użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Wszystkie podejmowane działania z pewnością spowodują zwiększenie obsługiwanej masy towarowej, co bezpośrednio przełoży się na wyniki ekonomiczne oraz wzrost konkurencyjności polskich portów na Bałtyku.

Tekst i fot. Wojciech Sobecki