Dodano: 01 wrz 2022, 15:45
Polska Żegluga Morska zamówiła w chińskiej stoczni Dalian Shipbuilding Industry Company (DSIC) cztery jeziorowce o nośności po 37 000 ton. Statki przystosowane do żeglugi po Wielkich Jeziorach Amerykańskich trafią do armatora w latach 2024-2025. Wartość kontraktu nie została ujawniona.
Zamówienie polskiego armatora jest z pewnością istotne dla przeżywającego trudne chwile chińskiego przemysłu stoczniowego. Czas pandemii i spowolnienie gospodarcze spowodowały coraz mniej optymistyczne prognozy dla przemysłu budowy statków. W tej sytuacji każde nowe zamówienie jest dla stoczni bardzo cenne.
Przyjęta przez największego polskiego armatora strategia inwestycyjna na najbliższe lata, zakłada budowę co najmniej czterech masowców rocznie, co pozwoli na zachowanie miejsc pracy i wysokiej pozycji armatora na światowym rynku żeglugowym.
Zamówione przez PŻM statki to tzw. laker-maxy, czyli jednostki konstrukcyjnie przystosowane do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich. Są to akweny, które są jednym ze strategicznych rynków PŻM. Statki będą miały po 199,99 m długości i maksymalną dla jeziorowców oceanicznych szerokość 23,70 m. To maksymalna szerokość umożliwiająca jednostkom przejście przez śluzy i kanały Wielkich Jezior. Obecnie Polska Żegluga Morska zarządza flotą 54 jednostek o łącznej nośności ponad 2 mln ton.