WARSZAWA: 08:25 | LONDYN 06:25 | NEW YORK 01:25 | TOKIO 15:25

Port Szczecin: rozpoczął się kolejny etap inwestycji „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”

Dodano: 16 cze 2021, 14:03

-Dzisiejsze spotkanie jest dla nas niezwykle ważne ponieważ związane jest z realizacją jednej z bardzo istotnych dla portu inwestycji, jaką jest „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”. Jest to inwestycja związana integralnie z pogłębieniem toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m.
Uczestniczymy także w tworzeniu nowej jakości, którą będzie powstanie w Szczecinie nowego portu śródlądowego w oparciu między innymi o Ostrów Grabowski, gdzie ok. 150 ha terenu będzie udostępnione dla działalności portowej. Nastąpi połączenie portu morskiego z portem rzecznym i Szczecin otworzy się na krajowe i europejskie wody śródlądowe – powiedział Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” obejmuje rozbudowę nabrzeża Czeskiego i Słowackiego wraz z infrastrukturą towarzyszącą: rozbudowę kanalizacji deszczowej i sieci wodociągowej, a także sieci elektrycznej i teletechnicznej. Przebudowę toru kolejowego oraz pogłębienie i poszerzenie samego Kanału Dębickiego. W ramach inwestycji powstanie także nabrzeże Norweskie wraz z infrastrukturą.

Celem projektu jest dostosowanie parametrów akwenów portowych do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin 12,5 m, co pozwoli na obsługę w Szczecinie jednostek o nośności do 40 tys. DWT (obecnie obsługiwane są statki o nośności 20 tys. DWT). Inwestycja jest także doskonałym impulsem do zagospodarowania terenów rozwojowych portu zlokalizowanych po zachodniej stronie Ostrowa Grabowskiego. Wszystkie prowadzone działania inwestycyjne doprowadzą do poprawy konkurencyjności portu w Szczecinie.
Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 343,1 mln złotych.
– To olbrzymia przyjemność stanąć na nabrzeżu i widzieć, jak w porcie postępują prace związane z nowymi inwestycjami. Patrząc na dzisiejsza upalną pogodę, można powiedzieć, że kilka lat temu nad portem w Szczecinie zaświeciło słońce i świeci do dziś. Mam nadzieję, że ta przyjazna dla inwestycji aura będzie utrzymywała się przez następne lata, bo port dla Szczecina jest jak serce dla organizmu, o czym nigdy nie powinniśmy zapominać. Trzeba także pamiętać, że prace prowadzone w porcie i wokół portu są częścią programu inwestycyjnego realizowanego na całym Pomorzu Zachodnim – powiedział obecny na spotkaniu z dziennikarzami wojewoda zachodniopomorski, Zbigniew Bogucki. Zakończenie prac w rejonie Kanału Dębickiego przewidziano na 2023 rok.
Dzisiejszy dzień jest ważny dla działalności przeładunkowej zespołu portowego Szczecin-Świnoujście także dlatego, że właśnie dziś do terminalu LNG w Świnoujściu dotarła 130 dostawa skroplonego gazu. To istotna informacja zarówno w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju, ale także ze względu na planowaną rozbudowę terminalu i posadowienie trzeciego zbiornika na gaz.

tekst i fot. Wojciech Sobecki