WARSZAWA: 20:53 | LONDYN 18:53 | NEW YORK 13:53 | TOKIO 03:53

Portowe szlaki kolejowe zmieniają się na lepsze

Dodano: 25 sty 2021, 14:39

Jak informuje Monika Woźniak -Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, w porcie Szczecin pojawiła się nowa linia kolejowa. Wygląda imponująco. Mierzy blisko trzy i pół kilometra. Docelowo będzie długa na pięć kilometrów. Skomunikuje Ostrów Grabowski, w tym m.in. obecnie Fińskie nabrzeże kontenerowe ze szklakami kolejowymi wiodącymi do i z kompleksu portowego Szczecin-Świnoujście.
Wszystko za sprawą wspólnej inwestycji ZMPSiŚ SA oraz PKP PLK ukierunkowanej na poprawę dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Nowe tory pojawiły się w miejscu starych usuniętych, ale też w zupełnie nowych lokalizacjach. Poprzedziły je roboty ziemne i odwodnieniowe. Pod torowiskiem wzmocniono grunt, by zapewnić sprawny przejazd cięższych pociągów towarowych. Wykonawca zamontował słupy i konstrukcje wsporcze dla nowej sieci trakcyjnej. Sprawny i bezpieczny przewóz towarów do portu zapewni też modernizacja obiektów inżynieryjnych.

DCIM101MEDIADJI_0448.JPG

Prace torowe toczą się nie tylko w samych portach, ale i na stacjach kolejowych obsługujących porty: stacji Szczecin Port Centralny i stacji Świnoujście. Realizują je PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dotychczas położono już ponad 27 kilometrów nowych torów. W rejonie stacji Szczecin Port Centralny ułożono ich ponad 17 kilometrów. Wybudowano sieć trakcyjną i  zamontowano urządzenia służące bezpieczeństwu ruchu kolejowego – sygnalizatory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Z kolei na stacji Świnoujście zakończono prace na drodze dla pieszych między peronami przystanku Świnoujście Port a stacją Świnoujście. Przebudowano 10 km torów wraz z siecią trakcyjną. Montowane są ważne elementy układu torowego, m.in. rozjazdy, które odpowiadają za sprawną obsługę pociągów na stacji.

DCIM101MEDIADJI_0445.JPG

Prace modernizacyjne obejmują również stację Lubiewo, gdzie przed budową nowych torów demontowana jest sieć trakcyjna oraz tory między Lubiewem a Świnoujściem.
Docelowo inwestycja umożliwi dojazd do portów dłuższych i cięższych składów. Pojadą pociągi 750-metrowe o obciążeniu 221 kN na oś. Dzięki likwidacji wąskich gardeł, składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i w Świnoujściu. Porty przyjmą i odprawią więcej ładunków, co poprawi wzrost konkurencyjności przewozów towarowych i potencjału samych portów oraz pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy regionu.

DCIM101MEDIADJI_0437.JPG

Na inwestycji skorzystają także pasażerowie podróżujący z przystanku Świnoujście-Warszów, bowiem przebudowa poprawi warunki dostępu do pociągów.
W ramach inwestycji w portach zmodernizowanych zostanie blisko 100 kilometrów torów (Szczecin – 61, Świnoujście – 35) oraz prawie 84 kilometry sieci trakcyjnej. O dużej skali prac na stacjach świadczy wymiana aż 285 rozjazdów (Szczecin – 177 i Świnoujście – 108). Poziom bezpieczeństwa podniesie montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 12 przejazdów kolejowo-drogowych w Szczecinie i 10 w Świnoujściu. W Szczecinie zostanie przebudowany most nad rzeką Parnicą oraz 3 wiadukty kolejowe.
Inwestycja „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” warta około 1,5 miliarda złotych dofinansowana jest z unijnego instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”. Wartość dofinansowania to 510 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na połowę 2022 roku.

DCIM101MEDIADJI_0449.JPG