WARSZAWA: 14:18 | LONDYN 12:18 | NEW YORK 07:18 | TOKIO 21:18

Terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych w Świnoujściu zbuduje nową przyszłość Pomorza Zachodniego

Dodano: 10 lis 2022, 7:50

Prawdopodobnie w styczniu 2023 roku będzie gotowy projekt budowy polskiego terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Terminal powstanie na terenach po byłej stoczni remontowej w Świnoujściu zakupionych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA w grudniu ubiegłego roku. Terminal wejdzie w fazę eksploatacji na początku 2025 roku. Będzie to pierwszy tego typu port na polskim wybrzeżu.

– To był niezwykle intensywny wyścig, gdzie pierwszy terminal instalacyjny powstanie, stąd cieszy tempo prac pozwalające na realizację tej inwestycji w Świnoujściu – podkreślił sekretarz stanu w Ministrostwie Infrastruktury, Marek Gróbarczyk.
Obecnie na Bałtyku funkcjonuje 11 portów, które teoretycznie mogą być brane pod uwagę w aspekcie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. Są to: Gdynia, Gdańsk, Świnoujście, Rostock, Sassnitz, Trelleborg, Soderhamn, Ryga, Ventspils, Roene oraz Kłajpeda. W kilku z wymienionych portów przeładunki elementów wież wiatrowych były już realizowane. Takie operacje odbywały się w Świnoujściu na terenie Euroterminalu i na terminalu OT Port, w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni, w niemieckim Sassnitz oraz oczywiście w duńskim porcie Roene na wyspie Bornholm, który stał się centrum tego typu przeładunków na Bałtyku.
Obecnie problemem staje się wygospodarowanie w portach możliwości przeładunków elementów morskich wież wiatrowych i właśnie ten brak możliwości w innych portach bałtyckich może stać się ogromną szansą dla polskich portów, jeśli będą odpowiednio przygotowane do podjęcia wyzwania.

Przykładem ograniczenia możliwości przeładunkowych jest port Roene, gdzie infrastruktura służąca do przeładunków elementów morskich wież wiatrowych jest już „zabukowana” przez firmy duńskie i nowych zleceń w tym zakresie port nie może już przyjąć. Podobna sytuacja jest w portach niemieckich.
Nowoczesny terminal instalacyjny jest kluczowym elementem infrastruktury dla realizacji pierwszej i drugiej fazy rozwoju polskiej morskiej energetyki wiatrowej z potencjałem obsługi, co najmniej 12 projektów z tego obszaru o planowanej łącznej mocy do 11 GW do 2040 roku.
W porcie w Świnoujściu powierzchnia terminalu instalacyjnego wyniesie 23 ha. Infrastrukturę dostępową do terminalu wykona Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, budowa części lądowej wraz z niezbędną infrastrukturą należy do Orlenu.
Długość nabrzeży nowego terminalu wyniesie 485 metrów, głębokość 12,5 m, co pozwoli na bezpieczne zawijanie jednostek aktualnie wykorzystywanych do transportu elementów morskich wież wiatrowych, a także tych, które powstaną w najbliższej przyszłości do przewozu większych elementów. Tor podejściowy będzie miał szerokość 140 metrów. Przygotowana na zlecenie ZMPSiŚ analiza nawigacyjna, potwierdziła możliwość obsługiwania statków typu Jack-up wykorzystywanych do transportu i montażu największych turbin wiatrowych (14+ MW).
Nośność nabrzeży oraz placów montażowych i składowych wyniesie od 5 kN/m2 do nawet 50 kN/m2, co pozwala na montaż i przeładunek nawet najcięższych konstrukcji.

Nakłady na część portu instalacyjnego realizowanego przez Zarząd Morskich portów Szczecin i Świnoujście SA oszacowano na 300 do 350 milionów złotych.
Przez pierwsze dwa lata terminal będzie mógł przeładowywać około 80 wież rocznie, w następnych latach jego możliwości będą systematycznie zwiększane.
Atutem Świnoujścia będzie dogodne połączenie drogowe, po zakończeniu modernizacji drogi S-3, co nastąpi na przełomie lat 2023/2024 oraz możliwość wykorzystania barkowego transportu śródlądowego, szczególnie biorąc pod uwagę przekazanie po wielu latach budowy podnośni dla barek w Niederfinow o znacznie zwiększonych parametrach.
Niewątpliwą zaletą świnoujskiego terminalu jest również opcja rozszerzenia jego możliwości o przeładunek tzw. sztuk ciężkich i ponadgabarytowych. To kolejna szansa rozwoju biznesu dla operatora.
Będzie to terminal zlokalizowany najbliżej przejścia z Bałtyku na Morze Północne, co pozwoli w przyszłości na transport wież wiatrowych także na inne lokalizacje niż tylko farmy bałtyckie. Z informacji „Orlenu” wynika, że do 2030 roku zamierza przeznaczyć na inwestycje w nowoczesną nisko- i zeroemisyjną energetykę 47 mld zł.