WARSZAWA: 15:15 | LONDYN 13:15 | NEW YORK 08:15 | TOKIO 22:15

Terminal instalacyjny w Świnoujściu – rozpoczęły się prace czerpalne

Dodano: 26 mar 2024, 9:12

W Świnoujściu na terenie przyszłego terminala instalacyjnego do obsługi morskiej energetyki wiatrowej rozpoczęły się prace czerpalne. Wykonują je holenderskie jednostki pogłębiarka „Vox Ariane” oraz jednostka wspomagająca „Maas”.

Roboty czerpalne poprzedziło oczyszczanie akwenu z ferromagnetyków i innych zalegających w dnie potencjalnie niebezpiecznych elementów pochodzenia wojskowego. W części lądowej także toczą się intensywne prace budowlane. Zniknęły dotychczasowe budowle, utwardzany jest teren oraz rozpoczęły się prace związane z budową budynku warsztatowego i administracyjno-biurowego. Kontynuowane są prace nad przygotowaniem nabrzeży.

Zadanie inwestycyjne: budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej – port instalacyjny jest inwestycją wspólnie realizowaną przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, w części obejmującej budowę nabrzeża oraz placu bezpośrednio przy nabrzeżu, a w części zapleczowej przez spółkę Orlen Neptun.

ZMPSiŚ SA do realizacji części hydrotechnicznej zadania wybrał spółkę PORR SA. Funkcję inżyniera kontraktu sprawuje firma Sweco Polska sp. z o.o. Roboty budowlane w części lądowej Orlen Neptun powierzył spółce Budimex.

W ramach kontraktu PORR wykona rozbudowę nabrzeży nr 1 i 2 oraz pogłębienie kanału wejściowego i basenu portowego doprowadzającego statki do nabrzeża, wykona też konstrukcję nabrzeża nr 3 na długości ok. 300 metrów, co w przyszłości pozwoli na dalszy rozwój terminala instalacyjnego. Nabrzeża nr 1, 2 i 3 będą wobec dzisiejszych wysunięte na akwen Świny o docelowej głębokości technicznej 12,5 m.

Nabrzeże nr 1 długość 249,2 m, nośność użytkowa 50 kN/m2 dedykowane będzie obsłudze statków typu WTTV – Wind Turbine Transport Vessel o parametrach dł. 220 m, szer. 50,0 m, zanurzeniu 11,0 m.

Nabrzeże nr 2, długość 245,8 m, nośność użytkowa od 50 kN/m2 do 250 kN/m2 z 10 stanowiskami do scalania wież turbin wiatrowych o nośności 500 kN/m2 przeznaczone do obsługi statków Wind Turbine Installation Vessel typu Jack-up o parametrach dł. ≤ 170 m, szer. ≤ 60 m.

Nabrzeże nr 3 długość ok. 293,1 m, powierzchnia wraz z zalądowieniem ok. 32 030 m2. Tutaj wykonane będzie umocnienie brzegu w celu zalądowienia, a w późniejszym etapie inwestycji dla budowy nabrzeża do obsługi statków.

W rezultacie w pierwszym etapie inwestycji powstaną nowe nabrzeża o długości około 500 m i głębokości technicznej 12,5 m. Będą to nabrzeża z dziesięcioma stanowiskami do wstępnego montażu wież. Do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m. Na lądzie powstaną place składowe, co pozwoli na obsługę do 80 turbin wiatrowych rocznie o mocy 15MW każda. Terminal ma być uruchomiony na początku 2025 roku.

Każde z dwóch dostępnych nabrzeży pozwoli na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1200 ton każda. Długość nabrzeży, wynosząca w obu przypadkach 250 metrów, umożliwi operowanie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up,
służącym do instalacji elementów morskich farm wiatrowych. Zgodnie z planem terminal rozpocznie pracę w 2025 roku, a w trakcie prac instalacyjnych zatrudnienie w nim znajdzie około 100 osób.

ZMPSiŚ SA otrzymał 85 procent dofinansowania kosztów całkowitych projektu pn. „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej”. Dofinansowanie pochodzi z Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu to 77,5 mln euro, kwota dofinasowania to 65,9 mln euro.