Dodano: 07 lut 2019, 9:53
Aby towary znalazły się na statku, bądź z niego trafiły do odbiorcy na lądzie muszą być do portu dostarczone, bądź z niego wywiezione. W zespole portów Szczecin-Świnoujście transport zaplecza odbywa się głównie koleją i samochodami.
W 2018 r. oba te środki transportu miały po 45% udziału w przewozach ogółem transportu zaplecza. Na tę wartość z pewnością wpłynęły towary, które były głównie transportowane, tj. węgiel i ruda. Znaczący, bo 7% udział mają też rurociągi, z wykorzystaniem, których odbywa się przesył skroplonego gazu z terminalu LNG w Świnoujściu. Pozostałe 3% przypada na transport śródlądowy.
Porównując te dane z rokiem 2017 widać różnicę. W minionych latach zdecydowanym liderem w przewozach towarów był transport kołowy, na który przypadało ponad 60% ogółu wymiany towarowej, przy 35% udziale transportu kolejowego.
Widać zatem wyraźnie, że struktura towarowa w roku ubiegłym, w której liderem były węgiel i ruda zwiększyły znacząco udział transportu kolejowego.
Jak informuje Monika Woźniak -Lewandowska z ZMPSiŚ- zespół portów Szczecin-Świnoujście, jako jedyny w kraju ma dostęp do niemal wszystkich gałęzi transportu, tj. morskiego, kołowego i kolejowego, oraz śródlądowego (gdzie ładunki mogą być transportowane barkami do krajów Europy Zachodniej) oraz przesyłowego -rurociągami do krajowej sieci gazowej oraz naszych południowych sąsiadów.
Źródło: ZMPSiŚ SA