Dodano: 21 mar 2021, 10:54
Podczas 12 miesięcznego okresu próbnego United European Car Carriers (UECC) zastąpił konwencjonalne paliwo okrętowe biopaliwem na statku ro-ro „Autosky” To właśnie na tej zbudowanej 20 lat temu jednostce o długości 140 metrów, mogącej jednorazowo transportować 2080 pojazdów testowano zastosowanie biopaliwa w żegludze. Paliwo stosowane na statku wyprodukowano z odpadów roślinnych w tym między innymi ze zużytego oleju spożywczego. Przejście na biopaliwa wymagało tylko niewielkich modyfikacji technicznych na statku.
Początkowo rozpoczęty w marcu 2020 roku eksperyment miał trwać tylko 3 miesiące, ale ze względu na obiecujące wyniki został przedłużony do 12 miesięcy.
W wyniku zmiany paliwa uzyskano prawie 60% redukcję intensywności emisji dwutlenku węgla. Obecnie armator analizuje możliwości wykorzystania biopaliwa na innych swoich jednostkach, także tych, eksploatowanych na Morzu Bałtyckim.
-Chcemy być na czele ekologicznej transformacji żeglugi i dostarczać rozwiązania niskoemisyjne lub neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Jak widać z tej próby, jest to teraz opłacalne w przypadku tradycyjnego tonażu ”- skomentował Daniel Gent, menedżer ds. Energii i zrównoważonego rozwoju w UECC.
Przypomnijmy, że jednostka na której przeprowadzano testy „Autosky” ma już ponad 20 lat, więc można powiedzieć, że dzięki zastosowaniu biopaliwa zyskała drugie życie.
United European Car Carriers (UECC) to wspólne przedsięwzięcie Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) i Wallenius Lines. Firma została założona w 1990 roku, jej centrala znajduje się w Oslo.
Fot. United European Car Carriers