WARSZAWA: 01:25 | LONDYN 23:25 | NEW YORK 18:25 | TOKIO 08:25

W Świnoujściu powstanie głębokowodny terminal kontenerowy

Dodano: 10 lip 2023, 19:10

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz konsorcjum w skład którego wchodzą DEME CONCESSIONS N.V. i QTERMINALS W.L.L. podpisały przedwstępną umowę na 30-letnią dzierżawę terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Umowa obejmuje finansowanie, budowę i eksploatację głębokowodnego terminala kontenerowego.

Inwestycja będzie realizowana w dwóch etapach. Po zakończeniu pierwszego etapu możliwa będzie obsługa 1 mln TEU rocznie. Docelowo – po zrealizowaniu całego projektu, przeładunki terminala wynosić będą do 2 mln TEU rocznie. Zgodnie z założeniami po zakończeniu inwestycji możliwa będzie jednoczesna obsługa dwóch jednostek – jednej o długości 400 m i drugiego statku o długości 200 m.
– Dla nas nie było wątpliwości, że ta inwestycja musi rozpocząć się, przy takiej dynamice rozwoju polskich portów, w tym szczególnie rozwoju portu Szczecin-Świnoujście. Naturalną rzeczą jest budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu i ten proces właśnie się rozpoczyna – mówił podczas uroczystości podpisania umowy z inwestorem, wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Powstanie głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów znajdujących się w „Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku”, którego jednym z podstawowych celów jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo Wschodniej.
Przeprowadzone analizy rynku i badania wykonane przez niezależnych ekspertów wskazują, że terminal w Świnoujściu jest niezbędny, aby obsłużyć rosnące wolumeny przeładunków kontenerowych. Długoterminowe perspektywy wzrostu transportu kontenerowego oraz obroty ładunków skonteneryzowanych na Bałtyku w pełni potwierdzają potrzebę powstania takiego terminala.
Warto podkreślić także fakt, że po zakończeniu inwestycji wzrośnie nie tylko konkurencyjność portu, ale zmieni się także ranga Świnoujścia, jako bardzo ważnego miasta na polskim wybrzeżu. Terminal spowoduje zwiększenie ilości dobrze płatnych miejsc pracy i pozwoli na dynamiczny rozwój firm z sektora logistyki.
– Jest to inwestycja, która zapewni impuls rozwojowy nie tylko dla Świnoujścia i Pomorza Zachodniego, ale dla całej krajowej gospodarki. Terminal będzie impulsem do powstania nowych łańcuchów dostaw, które — jak się właśnie niedawno przekonaliśmy — stają się szalenie ważne – mówił Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

Cała inwestycja związana z budową terminala w Świnoujściu ma kosztować ok. 10 mld zł.
Katarczycy są obecni w Świnoujściu od 2015 roku jako dostawcy gazu do terminala LNG. Od początku współpracy terminal LNG obsłużył ponad 120 jednostek z katarskim gazem. Teraz inwestorzy z Kataru zdecydowali się na kolejny krok i będą uczestniczyć w budowie terminala kontenerowego.
Belgowie i Katarczycy nie tylko wybudują terminal, ale także będą jego operatorami po zakończeniu budowy.
Charles Meady reprezentujący QTerminals powiedział, że zainteresowanie inwestycją w Świnoujściu wynika przede wszystkim z korzystnej lokalizacji, co w znaczącym stopniu podnosi atrakcyjność biznesową przedsięwzięcia.
Jeśli wszystko ułoży się zgodnie z harmonogram, nowy terminal powinien rozpocząć działalność w 2028 roku.