Dodano: 01 paź 2015, 13:52
Forum na temat transgranicznego polsko-niemieckiego rozwoju gospodarczego, ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania zespołu portów Szczecin-Świnoujście na sąsiadujące regiony Niemiec odbyło się we wrześniu br. w siedzibie ZMPSiŚ SA.
Celem spotkania była wymiana informacji oraz zdefiniowanie potrzeb i oczekiwań niemieckich podmiotów gospodarczych zainteresowanych ulokowaniem swojego biznesu w szczecińskim porcie oraz w jego okolicach.
Dla tego rodzaju przedsięwzięć istotna jest m.in. dobrze rozbudowa infrastruktura. ZMPSiŚ SA należy do liderów pod tym względem. Na przestrzeni ostatnich lat w portach w Szczecinie i Świnoujściu przebudowano system dróg kołowych i kolejowych, powstały nowe parkingi, wybudowano nowe nabrzeża oraz zmodernizowano istniejące.
Przygraniczny region Pomorza Zachodniego, Pomorza Przedniego i Brandenburgii posiada sieć połączeń poprzez autostradę, trasy kolejowe i drogi wodne. Niestety, ich stan na niektórych odcinkach stanowi sporą barierę dla dalszego rozwoju. I tak autostrada po niemieckiej stronie posiada jeszcze odcinek oryginalny z 1936 roku, z kolei trasa kolejowa na odcinku od Passow w kierunku Szczecina jest jednotorowa i niezelektryzowana, a stan śródlądowych dróg wodnych nie pozwala na pełne ich wykorzystanie. Ten obraz dzięki prowadzonym modernizacjom się zmienia. I tak, prowadzone są prace w kierunku usprawnienia drogi wodnej Odra-Hawela. Po stronie niemieckiej Odra z rocznym wolumenem transportu poniżej 3 milionów ton odpowiada tylko kategorii „C”. Oznacza to, że dalsza rozbudowa będzie rozważana, kiedy transport wrośnie np. kiedy znacznie więcej towarów będzie przewożonych poprzez port w Szczecinie do Berlina, albo i dalej do innych niemieckich landów. W przypadku Odry, dużą nadzieję wiąże się z ratyfikacją polsko-niemieckiej umowy z dn. 27 kwietnia 2015 r. by potem wspólnie z niemiecką administracją podjąć się realizacji zawartych tam projektów.
Podczas spotkania zaprezentowano region logistyczny Berlin-Brandenburgia i związane z tym potencjały i możliwości współpracy ze Szczecinem, również z uwzględnieniem oferty 12 portów śródlądowych po niemieckiej stronie.
Uczestnikami spotkania byli przedstawiciele Business Location Network (BLN) Wschodnia Brandenburgia, Centrum Obsługi Inwestorów Uckermark ICU, Centrum Obsługi Inwestorów Wschodnia Brandenburgia ICOB, Zukunftsagentur Brandenburg GmbH ZAB, Polsko-Niemieckie Koło Gospodarcze DWK w Poznaniu, Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski – COIE, Urząd Portowy i Żeglugi (WSA) Eberswalde, Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie, przedstawiciele niemieckich przedsiębiorstw.