WARSZAWA: 21:41 | LONDYN 19:41 | NEW YORK 14:41 | TOKIO 04:41

Wodór paliwem przyszłości?

Dodano: 27 kw. 2021, 10:03

Shell, niemieckie przedsiębiorstwo energetyczne RWE oraz holenderscy i niemieccy operatorzy sieci gazowych, Gasunie i Gascade, podpisali deklarację zamiaru dalszej intensyfikacji współpracy przy projekcie rurociągu do transportu wodoru z Morza Północnego bezpośrednio na kontynent.
Projekt jest częścią inicjatywy AquaVentus, która zakłada zainstalowanie 10 GW mocy elektrolizy do produkcji wodoru z morskiej elektrowni wiatrowej w pobliżu znajdującej się na Morzu Północnym niemieckiej wyspy Helgoland.
Rurociąg AquaDuctus to projekt pierwszego niemieckiego rurociągu podmorskiego do transportu wodoru. Po zakończeniu budowy elektrowni AquaDuctus będzie transportował do 1 mln ton wodoru rocznie.
Uważa się, że rurociąg zapewni wyraźne korzyści ekonomiczne w porównaniu z transportem energii elektrycznej wytwarzanej na morzu, ponieważ jego powstanie zastąpiłoby budowę pięciu systemów przesyłowych prądu stałego wysokiego napięcia.
Obecnie w projekcie AquaVentus bierze udział 48 firm, instytucji badawczych i organizacji. Zakłada się, że wodór mógłby popłynąć rurociągiem w roku 2035.
Wodór, który jest najczęściej występującym pierwiastkiem chemicznym we wszechświecie i jednym z najczęściej spotykanych pierwiastków na Ziemi budzi coraz większe zainteresowanie naukowców. Wiele firm analizuje obecnie możliwość wykorzystania wodoru jako ekologicznego i taniego paliwa do napędu statków.

Fot. RWE