WARSZAWA: 05:01 | LONDYN 03:01 | NEW YORK 22:01 | TOKIO 12:01

Zmodernizowana Baza Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Szczecinie jest już gotowa

Dodano: 17 paź 2022, 7:16

Zakończyła się modernizacja Bazy Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Szczecinie. Modernizacja była częścią wartego prawie 2 miliardy złotych projektu „Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra”.
Prace w Bazie Oznakowania Nawigacyjnego rozpoczęły się w roku 2019. Głównym wykonawcą kontraktu o wartości 54 618 tys. zł była szczecińska firma Calbud. Obecnie baza ma powierzchnię 6,8 ha i zatrudnia ponad 100 pracowników.

W ramach inwestycji, której celem była modernizacja zdekapitalizowanego obiektu oraz znacząca poprawa warunków użytkowania obiektów służących realizacji zadań, wynikających ze statutowej działalności Urzędu Morskiego, rozebrano część starej infrastruktury, wybudowano nowe obiekty, a część istniejących zmodernizowano i dostosowano do nowych zadań. Powstały nowe warsztaty, w których przeprowadzane są remonty i konserwacje urządzeń nawigacyjnych oraz magazyny służące do przechowywania elementów oznakowania nawigacyjnego. Znajdują się tu także materiały niezbędne do utrzymania w gotowości technicznej i eksploatacyjnej jednostek pływających Urzędu Morskiego. Wyremontowano także Basen Południowy, w którym cumuje część floty szczecińskiego urzędu morskiego.

– Aż łza się kręci, przypominając sobie historię, jak baza wyglądała, w jakim znajdowała się stanie. Mówiliśmy, że się zmieni, no i zmieniła się fantastycznie. Dziś 12,5 metra staje się symbolem Szczecina, ta inwestycja jest sukcesem wszystkich, którzy w niej uczestniczyli – powiedział podczas specjalnej konferencji prasowej, wiceminister infrastruktury, Marek Gróbarczyk.
Wykonawcą projektu „Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra” było belgijsko-holenderskie konsorcjum firm Dredging International i Van Oord Dredging and Marine Contractors. Tor wodny Świnoujście-Szczecin pogłębiono na odcinku 62 km do głębokości technicznej 12,5 m i poszerzono do 100 metrów. Zmodernizowano obrotnice dla statków oraz umocniono brzegi. W ramach inwestycji usypano na Zalewie Szczecińskim dwie sztuczne wyspy. Jedna z nich oznaczona symbolem W 22 stała się siedliskiem ptaków, druga – W 28 – służy do odkładania urobku z pogłębiania toru.

Mówiąc o wyspie W 22 przedstawiciel inżyniera kontraktu, Jakub Szumin, stwierdził, że Urząd Morski stworzył tam ptasi raj.
Podczas prac pogłębiarskich wydobyto 47 tys. obiektów ferromagnetycznych, w tym prawie 2000 obiektów niebezpiecznych, wśród których była między innymi ważąca ponad 5 ton bomba Tall Boy, zneutralizowana przez marynarkę wojenną.
Znaleziono także zabytkowy miecz oraz silnik amerykańskiego bombowca, który został zestrzelony nad Zalewem Szczecińskim podczas II wojny światowej. Znaleziono również pozostałe elementy samolotu, ale do chwili obecnej spoczywają one na dnie zalewu. Wydobyto również ponad 100 kotwic.
Przy inwestycji pracowało około 2000 osób i kilkanaście jednostek pogłębiarskich.